‘Delftse’ proeftuin helpt Roemenië tegen gevolgen overstromingen

Nieuws - 17 juni 2019

Roemenië heeft een eigen proefpolder met ‘Delfts DNA’ voor het testen en ontwikkelen van innovaties die het land moeten beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering. Flood Proof Romania werd afgelopen vrijdag officieel geopend in aanwezigheid van de Roemeense directeur-generaal Olimpia Negru (Ministry of Water & Forestry) en Marjan Kreijns, programmamanager van VPdelta. De nieuwe proeftuin biedt kansen voor Nederlandse startups in de watersector.

Flood Proof Romania is een kopie van Food Proof Holland, de proeftuin voor tijdelijke waterkeringen op de TU Delft Campus. De Roemeense variant is het ‘grotere zusje’: de bassins zijn groter, steiler en dieper, wat andere soorten tests mogelijk maakt. De komende vijf jaar zullen beide fieldlabs dan ook nauw samenwerken op het gebied van onderzoek en innovatie.

“Onze Roemeense partners hebben de afgelopen jaren Flood Proof Holland een aantal keer bezocht”, vertelt Kreijns over de totstandkoming van het project. Roemenië heeft grote rivieren, waaronder de Donau, en veel last van overstromingen. Ook dit jaar was het al raak. “Een eigen proefpolder om technische innovaties en tijdelijke noodmaatregelen te ontwikkelen en testen kan het land dus goed gebruiken.”

Niet alleen heeft Roemenië zich laten inspireren door de fysieke opzet van Flood Proof Holland, maar ook de institutionele opzet is Nederlands. Dat betekent dat een universiteit (Technical University of Civil Engineering of Bucharest), overheidsinstanties (ANAR, de Roemeense Rijkswaterstaat) en innovatieve ondernemers bij het project zijn betrokken.

“Het is natuurlijk een grote eer dat onze proeftuin uit Delft nu in Roemenië is  nagebouwd”, zegt Kreijns. “Het toont opnieuw dat het thema steeds urgenter en belangrijker wordt en dat er meer behoefte  is aan  onderzoek op het gebied van watermanagement, innovaties en het gebruik van proeftuinen.”

Flood Proof Romania  kon worden gerealiseerd dankzij BRIGAID, een Europees programma gericht op het ontwikkelen van innovaties die de gevolgen van klimaatverandering (overstromingen, droogte en extreem weer) kunnen opvangen. De TU Delft en de TU Bucharest zijn belangrijke partners in BRIGAID. Het programma wordt geleid door hoogleraar Integral Hydraulic Engineering Bas Jonkman, die ook aanwezig was bij de opening.

Tijdens de opening van Flood Proof Romania waren er demonstraties van vier Nederlandse startups die zichzelf al hebben bewezen in Flood Proof Holland: Boxbarrier, Tubebarrier, Green Soil Bag en Slurpzak. Alle vier ontwikkelen ze tijdelijke waterkeringen, variërend van een ‘zandzak zonder zand’ die zichzelf opblaast tot een tijdelijke dam die ook makkelijk in stedelijke gebieden kan worden opgezet.

De nieuwe testfaciliteit biedt ook voor deze innovatieve bedrijven kansen. “Het grotere fieldlab betekent dat zij hun producten ook in extremere omstandigheden kunnen testen”, vertelt Kreijns. Dat levert vermoedelijk weer nieuwe toepassingen op. Daarnaast krijgen zij via Flood Proof Romania en BRIGAID op een makkelijke manier toegang tot de Roemeense markt. “Nederlanders zijn goed in watermanagement, ondernemerschap en innovatie. In dit project komt dat op een prachtige manier samen.”

Meer informatie: