Science Park Fonds stimuleert innovatie op TU Delft Campus

Nieuws - 26 maart 2019

De TU Delft is als eerste universiteit van Nederland een samenwerking aangegaan met het onlangs opgerichte ASR Dutch Science Park Fund. De samenwerking richt zich op de financiering, ontwikkeling en exploitatie van vastgoed voor bedrijven en scale-ups die zich op de TU Delft Campus willen vestigen. Hierdoor wordt het innovatieve ecosysteem rondom de TU Delft verder versterkt.

De eerste projecten waarin de TU Delft samenwerkt met het fonds zijn onder meer de ontwikkeling van een bedrijfsverzamelgebouw en een lab. Ook voor X!Delft, het nieuwe programma waarin grote bedrijven samen met wetenschappers op de TU Delft Campus gaan werken aan nieuwe technologieën, ligt een samenwerking met het fonds voor de hand.

“Samenwerking met bedrijven is belangrijk om nieuwe technologie en kennis verder te kunnen ontwikkelen tot producten en diensten waarvan de samenleving profiteert”, zegt Nicoly Vermeulen, Vice President Operations van het College van Bestuur. “De TU Delft stimuleert dit door middel van de ondersteuning van startups, de ontwikkeling van fieldlabs en via X!Delft. Met het Science Park Fonds zorgen we ervoor dat deze bedrijven ook een mooie plek op de TU Delft Campus krijgen.”

De komst van het verzamelgebouw is belangrijk voor startups die te groot worden voor bedrijfsincubator YES!Delft. De doorstroming staat nu onder druk, omdat er geen geschikt vastgoed beschikbaar is in Delft. De bedrijven stoppen hun geld liever in de ontwikkeling van hun product in plaats van nieuwe gebouwen. Gevolg is dat veel bedrijven vertrekken uit Delft. Vraag is er genoeg: uit onderzoek blijkt dat bedrijven tot 2025 behoefte hebben aan circa 30 duizend m2 aan kantoor- en maakruimte.

De TU Delft stopt zelf geen geld in vastgoed voor bedrijven. Door de samenwerking met het Science Park Fonds wordt het nu mogelijk om panden te ontwikkelen bij verschillende universiteiten in Nederland voor verschillende types huurders, zo ontstaat een verantwoord risicoprofiel en wordt exploitatie rendabel.

De TU Delft investeert niet in het Science Park fonds, maar heeft wel zeggenschap over welke bedrijven zich mogen vestigen op de campus. Potentiële bedrijven worden onder meer getoetst op de mate van samenwerking met de TU Delft, of sprake is van een gedeelde ambitie en hun bijdrage aan de community op de TU Delft Campus.