In Memoriam – Professor James (Jim) Hennessey

Nieuws - 16 april 2020 - Communication

Prof. J.M. Hennessey (Jim) is als hoogleraar Design Techniques (Ontwerptechnieken) aan onze faculteit verbonden geweest van 1986 tot 2001. Hij was sectiehoofd en afdelingsvoorzitter van de afdeling ‘Vormgeving’ tot 2000. Jim was gek van Porsches en een begenadigd gitarist en bluesliefhebber, met een voorliefde voor Fender-gitaren. Hij overleed op 6 april 2020.

In 1986 kwam Jim Hennessey voor het eerst naar Delft als visiting professor, op initiatief van professor Erik Jansen en Norbert Roozenburg. In 2001 ging hij met vervroegd pensioen en verhuisde terug naar de Verenigde Staten. In zijn tijd bij Industrieel Ontwerpen in Delft stond hij aan het begin van de ontwikkeling van wat nu de gebruikerservaring wordt genoemd. Met zijn onderzoek en in zijn onderwijs inspireerde Jim studenten, PhD’ers en mede-onderzoekers om verder te ontwerpen aan consumentenproducten, medische hulpmiddelen en levensveranderende technologieën waar de wereld de komende decennia van zal profiteren. Voormalige collega’s en studenten herinneren hem als iemand die altijd tijd had om te luisteren en vaak wijze raad gaf:

“Jim was zijn tijd ver vooruit en een groot voorstander van het gebruik van computers voor creatieve ideevorming,” vertelt Raghu Kolli, voormalig collega bij IO en huidig managing partner van Leapfrog Investments. “Hij stelde een getalenteerd team samen van ingenieurs, ontwerpers en psychologen die samen verkenden hoe ontwerpers hun productideeën virtueel kunnen schetsen en visualiseren. Dit team, bestaande uit Ralph Stuyver, Martin Gribnau, Gert Pasman, mijzelf en vele anderen, maakte onder Jims leiderschap een prototype van IDEATOR, een elektronisch schetsappararaat voor ontwerpers waarbij je onder andere ontwerpen met gebaren kon manipuleren. Het geeft veel voldoening om te zien hoe deze eerste concepten die wij destijds pionierden nu dertig jaar later doorevolueren en zich manifesteren in producten zoals de iPad en Surface Studio. Jim was enorm populair onder studenten en begeleidde vele vooruitstrevende afstudeerprojecten, waaronder een virtualreality-toolkit voor productontwerp. Toen hij met pensioen ging en terugkeerde naar de VS had Jim een onuitwisbare indruk achtergelaten op de faculteit met zijn internationale blik. Dit heeft in mijn ogen zeker bijgedragen aan de start van onze Engelstalige masteropleidingen in de jaren ’90.”

“Mijn favoriete quote van Jim, die hij soms gebruikte als één van ons een niet-zo-ingenieus ontwerp presenteerde, is “If you can’t dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!”, zegt oud-student Lek Thixton, nu Senior Product Designer bij Oakley. “Hij bedoelde dit nooit om het idee of presentatie zelf af te schieten, maar als manier om er met elkaar op een creatieve manier over te praten. Zo kwamen ideeën uit het publiek. Hij was een benaderbare en passievolle professor, met colleges die zo boeide dat je wilde blijven zitten en luisteren, ver nadat hij klaar was met vertellen. Natuurlijk moesten we op een gegeven moment opstaan en zelf iets gaan ontwerpen. Zijn lessen gaven ons de kennis en nieuwsgierigheid om dit te doen in onze eigen onderzoek.”