Sneller, hoger, gezonder; grootschalig onderzoek technologie en blessurepreventie

Nieuws - 31 augustus 2021

De nieuwe website van Citius Altius Sanius is live.
Citius Altius Sanius is een van de grootste onderzoeksprojecten in sport en technologie wereldwijd. De kennis uit het onderzoeksprogramma over hoe sporten en bewegen sneller, hoger maar vooral ook gezonder kan wordt ingezet voor zowel voor top- als breedtesporters.

Het onderzoeksprogramma Citius Altius Sanius heeft als belangrijkste doel technologie te ontwikkelen om blessures te voorkomen. Het programma wordt geleid door de TU Delft en de Vrije Universiteit Amsterdam en kent maar liefst twintig partners, waaronder universiteiten, sportorganisaties én het bedrijfsleven. NWO financiert het programma met vier miljoen euro, sportorganisaties en het bedrijfsleven investeren samen nog eens 2,2 miljoen euro in dit onderzoek.

Jaarlijks komen in Nederland 4,5 miljoen sportblessures voor die zorgen voor 5 miljard euro aan directe medische kosten. Met goede begeleiding en zelfmanagement is de helft van alle blessures te voorkomen. Technologie speelt daarbij een belangrijke rol.

Wil je meer weten over blessurepreventie tijdens het hardlopen, voetballen of fitnessen door middel van sensor- en feedbacktechnologie of data science? Of ben je benieuwd naar de interessante samenwerkingen binnen het onderzoeksprogramma? Deze informatie is nu allemaal te vinden op de gloednieuwe website www.citiusaltiussanius.nl

Kenniscentrum Sport & Bewegen is als partner betrokken om te ondersteunen bij het delen en toepasbaar maken van de kennis uit de diverse onderzoeksprojecten, onder meer door de ontwikkeling van de website.