Delftse denktank buigt zich over kennis­veiligheid

Nieuws - 08 november 2021

De faculteit EWI heeft een commissie ingesteld voor kennisveiligheid. Die moet voorkomen dat ‘foute’ regimes misbruik maken van Delftse kennis. Het gaat om een proef.

Met deze pilot speelt de TU in op de oproep van de overheid aan universiteiten om kennisveiligheid serieuzer nemen. Doel is te voorkomen dat kennis van nationaal strategisch belang, of kennis die gebruikt kan worden om bevolkingsgroepen te onderdrukken, terecht komt in ondemocratische landen. Ook experts van onder meer denktank Clingendael waarschuwen dat waardevolle kennis zijn weg vindt naar regimes die democratie en mensenrechten niet hoog in het vaandel hebben staan.

Als voorbeelden van landen die azen op kennis van westerse universiteiten worden steevast Rusland en China genoemd. Dat de risico’s reëel zijn, onthulde Delta eerder dit jaar in een reeks artikelen over Delfts-Chinese samenwerkingen aan technologieën die interessant zijn voor het Chinese leger.