TU Delft Hydro Motion Team Wereldkampioen in Monaco

Nieuws - 09 juli 2023 - TU Delft | Dream Hall

De Monaco Energy Boat Challenge
De Monaco Energy Boat Challenge is een internationale wedstrijd die innovatieve oplossingen op het gebied van duurzame energie en de maritieme industrie samenbrengt. Het studententeam is naar Monaco afgereisd, waar ze in de race moesten uitblinken in snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen om de wereldtitel mee terug naar Nederland te nemen.

De eerste uitdaging voor het studententeam was de Manoeuvrability Challenge. In dit onderdeel moest het team een ingewikkeld parkour in de haven afleggen. In deze opdracht lag de nadruk op het wendbare ontwerp van de boot in combinatie met de precisie en behendigheid van de piloot. Het team zette zich vol in om hun waterstofboot zo soepel en nauwkeurig mogelijk door de route te sturen. Het team is in dit onderdeel tweede geworden met een tijd van 3 minuten en 9 seconden. Het succes van het team bij dit onderdeel laat niet alleen de vaardigheden van de piloot zien, maar ook de wendbaarheid en controleerbaarheid van hun unieke vaartuig.

Vervolgens moest het Hydro Motion Team de Endurance Challenge onder ogen zien. In deze uithoudingsvermogenwedstrijd moest het team vier uur lang een zo groot mogelijke afstand afleggen, door zo veel mogelijk rondjes te varen op de open zee. Deze wedstrijd gaf de studenten de mogelijkheid om de ware potentie van waterstof ten opzichte van batterijen te demonstreren. Na ruim twee uur trok de wind echter aan en kwamen er hoge golven. Zowel de boot van het studententeam als de meeste commerciële boten hadden moeite met de golven. Uiteindelijk hebben daarom de meeste teams, waaronder het team uit Delft, ervoor gekozen terug te trekken naar de haven. Het aantal rondjes dat de studenten op dat punt hadden gevaren was genoeg om voor de rest te blijven en eerste te worden. Het TU Delft Hydro Motion Team wist in twee uur en drie kwartier tijd veertien rondjes af te leggen, wat gelijk staat aan 78 kilometer.

Het laatste onderdeel was de Speed Challenge. Deze wedstrijd was een grote uitdaging voor het team, aangezien batterijen gemakkelijker meer energie in korte tijd kunnen vrijgeven in vergelijking met waterstofbrandstofcellen. De boten moesten zo snel mogelijk zestien zeemijl afleggen, dit is ongeveer 30 kilometer. De golven waren niet minder geworden dan de dag ervoor. Het team uit Delft heeft geprobeerd het beste uit hun boot te halen en is vol goede moed het water op gegaan. Door de hoge golven stroomde het water onophoudelijk de boot in en al snel ontstonden er technische problemen als gevolg van de enorme hoeveelheid water die ze binnenkregen. De piloten deden hun uiterste best om de problemen op zee op te lossen, maar het leek er steeds meer op dat de handdoek in de ring gegooid moest worden. De boot moest teruggesleept worden naar de haven zodat het studententeam de boot kon inspecteren. De studenten stonden in de haven direct paraat om de boot te repareren maar na overleg met de wedstrijdleiding,  waarbij de veiligheid van hun boot en de piloten voorop stond, heeft het team besloten dat ze niet meer zouden uitvaren.

Desondanks, waren de prestaties van de voorgaande dagen voldoende om wereldkampioen te worden. Het studententeam heeft hiermee laten zien dat het mogelijk is om met een team van gedreven studenten in één jaar tijd een foilende waterstofboot te ontwerpen, bouwen, testen en succesvol te racen. Zo laat het team zien wat de potentie is van waterstof in de maritieme sector.

Het TU Delft Hydro Motion Team
Met 23 ambitieuze studenten van negen verschillende studierichtingen gaat het Hydro Motion Team de uitdaging aan. Binnen een jaar tijd ontwerpen, bouwen, testen én racen ze een vliegende boot, aangedreven door waterstof. Het team wil klimaatuitdagingen aanpakken door de grenzen van duurzame technologie te verleggen en om zo de mogelijkheden voor de maritieme industrie te demonstreren. Elk jaar worden de nieuwste duurzame technologieën verkend en geïmplementeerd met de kennis en hulp van experts en alumni. Hiermee willen we de “technologieën van de toekomst” toepasbaar maken voor het heden. Met het winnen van de wereldtitel laat het team zien dat de implementatie van waterstof in de maritieme sector nu al mogelijk is.

Vliegen op waterstof
De zelfgebouwde boot vaart op waterstof. Dit heeft als voordeel dat de boot alleen water uitstoot in tegenstelling tot energiebronnen die broeikasgassen uitstoten. Het team maakt gebruik van ‘groene’ waterstof. Dit betekent dat de waterstof geproduceerd is met duurzame energie en er dus geen broeikasgassen zijn uitgestoten gedurende het productieproces. Door dit jaar een lichtere en efficiëntere boot te maken dan vorig jaar kan de waterstof ook nog eens efficiënter gebruikt worden. Vooral voor langere afstanden is een waterstofboot veel geschikter dan bijvoorbeeld een boot op batterijen, dit was goed zichtbaar tijdens de Endurance Challenge. Het team heeft dit jaar ook gewerkt aan de rompvorm, die geoptimaliseerd is door bijvoorbeeld een zogeheten chine toe te voegen. Een chine zorgt voor minder weerstand maar helpt de boot ook om soepeler uit het water te komen.

Om sneller te kunnen varen op minder brandstof, foilt of “vliegt” de boot dit jaar. Belangrijk hiervoor zijn de hydrofoils onder de boot, ook wel draagvleugels genoemd. Vanaf 25 km/h zal de boot opstijgen uit het water en zullen alleen de draagvleugels en de propeller onder water zitten. Doordat de boot als het ware boven het water vliegt, neemt de weerstand flink af waardoor de boot efficiënter vaart. Ook zijn er dit jaar winglets aan het uiteinde van de draagvleugels waardoor de boot nog minder weerstand ervaart en dus efficiënter is.