Studenten TU Delft succesvol in studentencompetitie Vertical Flight Society

Nieuws - 06 december 2022

Een team van zes studenten van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek onder leiding van Dr. Marilena Pavel heeft een elektrische verticale start- en landingsluchttaxi ontworpen die volledig toegankelijk is voor passagiers met uiteenlopende mobiliteitsproblemen. In huidige ontwerpen voor dit soort kleine luchtvaartuigen wordt hier vaak nog geen rekening mee gehouden. Het team:  "We hebben ons concept, genaamd AETHER, helemaal geoptimaliseerd voor gebruik in zowel stedelijke gebieden als op het platteland. Het vliegt 100 kilometer in een uur. Het vliegtuigontwerp biedt plaats aan een piloot en 2 passagiers met mobiliteitsproblemen of aan een piloot en 4 reguliere passagiers. Op deze manier kan iedereen met een handicap toegang krijgen tot de magie en het wonder van het vliegen in een luchttaxi." Met dit ontwerp won het team de 2e plaats in The Vertical Flight Society Annual Student Design Competition, Undergraduate category.

Vertical Flight Society wedstrijd

Elk jaar daagt de Vertical Flight Society (VFS) studenten uit om een VTOL-vliegtuig (vertical takeoff and landing) te ontwerpen - eigenlijk een helikopter bij het opstijgen, klimmen en dalen en een vliegtuig tijdens de kruisvlucht - dat aan bepaalde eisen voldoet. De uitdaging van dit jaar was getiteld ‘eVTOL Air Taxi for Passengers with Reduced Mobility’, gesponsord door Bell Helicopters, Fort Worth, Texas. Het vliegtuig moest plaats bieden aan passagiers met een breed spectrum van mobiliteits-uitdagingen of handicaps. Denk hierbij aan mensen in een rolstoel, maar ook ouders die met kleine kinderen reizen, ouderen en zwangere vrouwen.

De competitie is een praktische oefening voor techniekstudenten van hogescholen en universiteiten om de belangstelling van studenten voor VTOL-techniek en -technologie te bevorderen. Academische teams uit de hele wereld hebben dit jaar aan de wedstrijd deelgenomen. Een team van zes studenten van de TU Delft (van links naar rechts Nanami Hashimoto, Laura Domenech Garrido, Keiya Iwamida, Jonathan Tegischer, Antonio García Bulder en Yaren Curgul) onder begeleiding van dr. Marilena D. Pavel, ir. Nils Barfknecht en ing. Johan Leijtens won de 2e plaats in deze wedstrijd.

Toegang tot de magie van vliegen in een luchttaxi

De AETHER-oplossing van de studenten van de TU Delft werd ontworpen als een volledig elektrisch verticaal opstijgend en landend (eVTOL) concept met een lage koolstofvoetafdruk en geschikt voor 2 passagiers met mobiliteitsproblemen of 4 passagiers zonder speciale behoeften. Het AETHER-concept is volledig geoptimaliseerd voor vliegen in binnensteden, dichtbevolkte gebieden en het platteland en kan 100 kilometer vliegen in één uur. Ontwerpoplossingen die de studenten hebben gekozen voor passagiers met mobiliteitsproblemen zijn onder meer een hoge vleugelpositie voor veilig en gemakkelijk instappen, een helling voor toegang met brancards en rolstoelen en een stoelontwerp met ruimte voor een rolstoel en medische apparatuur. Pavel: "Op deze manier kan iedereen met een mobiliteitsprobleem toegang krijgen tot de magie en het wonder van vliegen in een luchttaxi."