De eerste student-ambtenaar van Delft

Nieuws - 29 juli 2022

Annelotte Andeweg (24) is sinds augustus 2021 de eerste student-ambtenaar van Delft. Ze doet op dit moment een Master Complex System Engineering & Management aan de TU Delft. Daarnaast is ze dé schakel tussen gemeente, universiteit en de Delftse studenten.

Studenten doen heel veel leuke dingen voor de stad

Ze heeft veel contact met studentenorganisaties en dat is belangrijk werk zegt ze. Het grote doel is namelijk om studenten en de stad meer met elkaar te verbinden, begrip te kweken en samen activiteiten uit te voeren. “Het beeld klopt niet dat alle studenten alleen maar feesten en bier drinken”, zegt ze. “Natuurlijk baal ik ervan, net als heel veel Delftenaren, als studenten overlast veroorzaken. Dat staat meteen in het nieuws. Het is een kleine groep die het voor andere studenten verpest. Daarom overleggen we regelmatig. We kijken dan wat we kunnen doen om er samen een oplossing voor te vinden. Daarnaast werken we aan bewustwording bij studenten. Als je in Delft woont, waar moet je dan allemaal op letten?”

Burendag

Daarom breekt ze een lans voor het overgrote deel dat hard studeert, een bijbaantje heeft om de studie te kunnen betalen (‘niet iedereen heeft rijke ouders’) of vrijwilligerswerk doet. “Er gebeuren zoveel mooie dingen. Die willen we graag onder de aandacht brengen.” Ze noemt bijvoorbeeld de burendag waar studenten aan hebben meegewerkt. Of de campagne Hart voor mijn stad, opgezet voor en door studenten om meer bewustwording te creëren over overlast in de stad.

Er zijn altijd studenten bij gemeentelijke informatieavonden. Ze zijn door hun studie in een bepaald project geïnteresseerd en schuiven graag aan

Stembureau

“Er is een kerstactie geweest, waarbij studenten een pakket langsbrachten bij eenzame ouderen. En ik hoorde van een collega bij de gemeente Delft dat er altijd studenten zijn bij gemeentelijke informatieavonden. Ze zijn door hun studie in een bepaald project geïnteresseerd en schuiven graag aan. Studenten zijn ook actief op verkiezingsdagen. Ze vinden het geweldig om samen met huisgenoten een stembureau te runnen. Dat is toch leuk om te horen?”

Studentenwelzijn

“Ik heb regelmatig overleg met verschillende studentenorganisaties. Zaken die uit dat overleg naar voren komen, bespreek ik dan weer met de gemeente. We kijken of we samen kunnen optrekken. Studentenwelzijn is echt een actueel thema. Eenzaamheid in coronatijd bijvoorbeeld. Voor internationale studenten hebben we daarom vorig jaar een kerstlunch georganiseerd. Gezinnen in Delft konden zich hiervoor aanmelden en ontvingen een aantal studenten bij hen thuis tijdens de kerstdagen. En er is het project Walk & Talk. We merkten dat te veel studenten in coronatijd een groot deel van de dag eenzaam op hun kamer zitten. Dus: naar buiten met een medestudent en lekker wandelen. We zagen dat hier ontzettend veel behoefte aan was.”

Hartstikke leuk om de schakel te kunnen zijn tussen gemeente en universiteit

Verbinden

“Ik vind het hartstikke leuk om de schakel te kunnen zijn tussen gemeente en universiteit. Ik doe niet alles zelf, anders zou er weinig tijd voor studeren overblijven. Maar ik kan mensen wel met elkaar in contact brengen. Dat vind ik het mooiste van dit werk, de verbinding zoeken. Het past echt bij me.”

Het idee van de studentambtenaar komt niet uit de Delftse koker. In sommige steden is al langer een studentambtenaar actief. In Enschede werkt het bijvoorbeeld al vijf jaar heel goed. Er zijn nu acht studentambtenaren in heel Nederland, maar het Netwerk Kennissteden Nederland lobbyt voor meer.