Koningin Máxima en minister Dijkgraaf bezoeken X tijdens de Owee Activity Market

Nieuws - 24 augustus 2022 - Communication

Hoog bezoek tijdens de Delftse Ontvangstweek voor nieuwe studenten: Koningin Máxima en minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bezochten X op de Activity Market en spraken met studenten over mentaal welzijn.

Koningin Máxima is erevoorzitter van de stichting MIND Us, die zich inzet voor de mentale gezondheid van jongeren tussen de 12 en 27. Een werkbezoek als dit geeft MIND Us hiervoor belangrijke input. Op uitnodiging van Career & Counselling Services waren  Neva Rustad en Melissa Kramer van HII, Annelot Andeweg studentambtenaar van Delft, Lutsia Kors van Laga, Tom de Laat van SNVB Hooke, Joost Sanders van de Vera en Khalid el Haji van de SR aanwezig bij een ronde tafel gesprek over mentaal welzijn.

Jan van Beek, student psychologist at Career & Counselling Services en één van de initiatiefnemers van het ronde tafel gesprek: “Persoonlijke betrokkenheid binnen het thema welzijn is ontzettend belangrijk. Laten zien dat je studentwelzijn ook positief kan benaderen en het liefst ook wil voorkomen dat mensen keuzes maken die ze liever niet willen maken.”

De aanwezige studenten waren verheugd met de komst van de Koningin en Minister Dijkgraaf. Neva Rustad van HII (peer support onder studenten): "Het is leuk om verschillende perspectieven op dit onderwerp te horen. Want we zien één deel, maar het is echt groot. Het is belangrijk om open te staan voor een gesprek over geestelijke gezondheid. Alleen al een gesprek openen met een ander over mentaal welzijn kan veel helpen."
Khalid el Haji van de SR vond het fijn om de kans te krijgen om met Koningin Máxima en de Minister over dit onderwerp te spreken en ook goed om te weten dat ze zich ook heel bewust zijn van wat er speelt onder de studenten. “Het is belangrijk om de aandacht op dit onderwerp te hebben. Nu is de pandemie misschien voorbij en gaat onze houding tegenover welzijn wellicht veranderen. En dat moeten we voorkomen, want welzijn is altijd al belangrijk geweest en dit moet het blijven.”

Verder brachten de koningin en Minister Dijkgraaf tijdens de Activity Market een bezoek aan LHBT+ jongerenvereniging Outsite, platform Student Onbeperkt voor studenten met een functiebeperking, studentenjazzvereniging Groover en voetbalvereniging Ariston.