TU Delft voorloper in openheid

Nieuws - 08 september 2023

We hadden als TU Delft Library de eer om samen met Tim van der Hagen demissionair minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen te ontvangen. Tijdens zijn bezoek aan de TU Delft Library op 7 september sprak Dijkgraaf met verschillende TU Delft wetenschappers over de principes van Open Science in de praktijk. Hoe kunnen wetenschappers hun publicaties, data sets, code, algoritmes, modellen etc. open delen met de buitenwereld, welke barrières ervaren ze daarbij, en hoe kunnen wij als Library, en meer specifiek, vanuit het Open Science programma, helpen om die barrières weg te nemen?

Jerry de Vos van het Open Hardware project demonstreerde zijn plastic scanner, een mooi voorbeeld van open hardware. Collega’s van het New Media Centre lieten zien hoe onderwijs meer open kan zijn door te werken met hologrammen van docenten, en hoe moeilijk toegankelijke boekcollecties (pop-up boeken van de Koninklijke Bibliotheek) met behulp van XR technologie tot leven worden gewekt. Dijkgraaf kon zelf letterlijk even een kijkje nemen in de wereld van VR.

Nederland en de rest van de wereld staan voor een aantal grote uitdagingen. Daarom is het van cruciaal belang dat de resultaten van onderzoek en wetenschap vrij toegankelijk zijn. Open science komt het vertrouwen in de wetenschap ten goede en verbetert de verbinding tussen wetenschap en de maatschappij. Ik ben dan ook blij met de nieuwste open access-cijfers van Universiteiten van Nederland. Daaruit blijkt dat 89 procent van de wetenschappelijke artikelen in Nederland gratis toegankelijk is. Vandaag sprak ik met onderzoekers van de Delft University of Technology over dit belangrijke onderwerp. Zij lieten mij zien hoe ze open science in praktijk brengen en welke instrumenten ze daarvoor gebruiken. Ook spraken we over de kansen en de uitdagingen van open science. De TU Delft is een voorloper in openheid, zet het voort!

Demissionair minister Robbert Dijkgraaf

(Foto's: Sicco van Grieken)

Wil je meer weten over Open Science aan de TU Delft en wat voor activiteiten worden georganiseerd? Lees dan verder op de Engelstalige TU Delft Open Science website.