BlueSky-community viert 10-jarig bestaan met symposium en workshop

Nieuws - 28 november 2023

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de BlueSky-community organiseerden Jacco Hoekstra, hoogleraar Communication, Navigation en Air Traffic Management, en universitair docent Joost Ellerbroek op 8 en 9 november een workshop in Wassenaar. In tien jaar tijd is het netwerk gegroeid van een lokaal initiatief tot een wereldwijde ‘Wikipedia van luchtverkeersimulaties’. Hoekstra: “Het is bijzonder hoe iets zonder voorwaarden en voor niets weggeven je zo veel kan opleveren.”

BlueSky: De Wikipedia van Air Traffic Simulation

BlueSky is een 100% open source, open data multi-platform Air Traffic Simulator. Het is in de afgelopen tien jaar uitgegroeid van een lokaal initiatief bij de sectie Control & Simulation tot een wereldwijde community die onderzoekers en ontwikkelaars van luchtverkeerssimulaties samenbrengt, met gebruikers in de EU, VS, China en Afrika. Hoekstra: “De kwaliteit van de simulatie en de data is zo goed dat BlueSky inmiddels wordt gezien als een concurrent van bestaande commerciële tools.”

BlueSky in de praktijk

Momenteel zijn er meer dan 200 ‘forks’ op het platform, verwijzen meer dan 150 wetenschappelijke publicaties naar BlueSky en zijn er diverse spin-offs, zoals OpenAP en PymodeS, ook allebei 100% Open Source/Open Data. BlueSky vormt bovendien de kern van iLabs, de nieuwe innovatiefaciliteit van de Nederlandse verkeersleiding LVNL. Studenten gebruiken BlueSky voor het maken van simulaties en luchtruimontwerpen op hun laptop.

Jacco Hoekstra: “Het is bijzonder hoe iets zonder condities, voor niets weggeven je zo veel kan opleveren. In de laatste SESAR-calls zijn we voor drie projecten gevraagd, bijvoorbeeld door mensen die eerst BlueSky vonden en toen via BlueSky bij ons kwamen."

(foto: BlueSky symposium Wassenaar)

Symposium

Ter gelegenheid van het 10-jarig jubileum, organiseerden Hoekstra, Ellerbroek en collega’s op 8 en 9 november een symposium in Wassenaar. Deelnemers presenteerden hun projecten, namen deel aan een hackathon en workshop, en werkten samen aan de ontwikkeling van nieuwe software. Hoekstra kijkt tevreden terug: “Het is een nieuwe manier om onderzoeksresultaten van de hele sector, dus ook van anderen, transparant en vergelijkbaar te maken."

Meer informatie

Meer informatie over BlueSky en uiteraard om aan te haken bij de BlueSky community is te vinden op GitHub of neem contact op met prof. Jacco Hoekstra

Video BlueSky