Decaan Henri Werij is een van de vijf winnaars van de Clean Aviation High Five Awards

Nieuws - 20 juni 2023

Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, is een van de vijf winnaars van de Clean Aviation High Five Awards. Dit maakte het onderzoeks- en innovatieprogramma Clean Aviation Joint Undertaking op 20 juni 2023 bekend tijdens een ceremonie op de Paris Air Show. Henri Werij: "Ik voel me vereerd en bevoorrecht. Deze High-Five Award is een erkenning van het uitstekende en belangrijke werk dat we met ons allen doen aan de TU Delft om de luchtvaart klimaatneutraal te maken."

Het winnen van de prijs is een prachtige erkenning die me nog enthousiaster maakt om door te gaan. De uitdaging om de luchtvaart klimaatneutraal te maken is enorm en we hebben niet veel tijd meer. We moeten doorpakken.

Henri Werij

De High Five Awards

De High Five Awards zijn een initiatief van het toonaangevende onderzoeks- en innovatieprogramma voor duurzame luchtvaart van de Europese Unie, Clean Aviation Joint Undertaking. De awards belonen vijf 'movers, shakers en disruptors die de transitie naar duurzame luchtvaart aanjagen’. De vijf winnaars, die op 20 juni 2023 tijdens de Paris Air Show bekend zijn gemaakt, zetten zich met ‘toewijding, innovatief denken en leiderschap in voor een groenere en duurzamere luchtvaartsector’. De winnaars zijn (in alfabetische volgorde):

• Amelia Gilchrist, studente werktuigbouwkunde aan de Durham University, Verenigd Koninkrijk, en momenteel op stage bij Rolls Royce Derby, Verenigd Koninkrijk.
  • Jean-Christophe Lambert, medeoprichter en CEO bij Ascendance Flight Technologies, Frankrijk.
  • Tine Tomažič, directeur Engineering & Programs bij Pipistrel Aircraft, Slovenië.
  • Christiane Voigt, hoofd van de afdeling Wolkenfysica, Instituut voor Atmosferische Fysica bij het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (DLR), Duitsland.
  • Henri Werij, decaan Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft, Nederland.

Axel Krein, co-chair van de High Five Awards Jury en uitvoerend directeur van de Clean Aviation Joint Undertaking: "Deze prestigieuze awards zijn een erkenning voor uitmuntende individuen die de transformatie naar schone luchtvaart leiden en ook voor hun vasthoudendheid bij de promotie van duurzaamheid. Onze vijf winnaars inspireren anderen om zich aan te sluiten bij onze reis naar een groenere toekomst. Ik kijk er erg naar uit om nauw met hen samen te werken als High Five ambassadeurs."

Als High Five Ambassadeur wil Werij zich richten op het versnellen van innovatie door het stimuleren van een holistische aanpak via meer internationale en discipline-overschrijdende samenwerking. En door de wereld te inspireren en voor te lichten, niet alleen scholieren en studenten, maar ook het grote publiek en beleidsmakers, zodat zij de juiste beslissingen kunnen nemen

Meer informatie en contact

Lees het persbericht van Clean Aviation.
LinkedIn Henri Werij
Persvoorlichter Ineke Boneschansker: +31 (0) 140 151 19, i.boneschansker@tudelft.nl.