Delftse satelliet Delfi-C3 aan haar einde gekomen

Nieuws - 14 november 2023

Gisteravond, waarschijnlijk tussen 21.00 en 22.00 CET, is de nanosatelliet Delfi-C3 op 15 jarige leeftijd aan haar einde gekomen. De Delfi-C3, de eerste satelliet gebouwd door studenten, is verbrand in de dampkring. In 2006 werd de kleine satelliet gebouwd door wetenschappers van TU Delft, samen met een groep van zo’n 60 studenten. In 2008 werd deze gelanceerd vanuit India. Sindsdien heeft zij meer dan 85.000 rondjes rond de aarde gedraaid, goed voor ongeveer 3,7 miljard kilometer.

Ergens op de blauwe lijn is Delfi-C3 de atmosfeer binnengekomen en verbrand

Dat was heel wat meer dan verwacht. Sterker nog, haar levensverwachting was in eerste instantie maar zo’n 3 maanden. Dat zij het zo lang vol hield, leverde veel interessante informatie op voor de wetenschappers. Delfi-C3 testte onder meer een type zonnecel die tijdens de lancering nog nieuw was, “de dunnefilmzonnecellen”, zegt Stefano Speretta. En aan boord zit ook een sensor van TNO die de stand ten opzichte van de zon berekent.

Maar haar lange levensduur maakte het werk er voor de wetenschappers niet makkelijk op. Speretta: „Om te communiceren met Delfi-C3 gebruikten we een verouderd communicatiesysteem dat inmiddels al lang niet meer te koop is. Als iets stuk ging, moest ik alles zelf bouwen. Bovendien werden de radiosignalen steeds zwakker. Ik ben zowel verdrietig als opgelucht.”

Toch was dat alles meer dan de moeite waard. “Het project is een grote boost geweest voor de moderne ruimtevaart in Nederland en voor onze concurrentiepositie in de wereld”, legt Chris Verhoeven uit. “Studenten kregen de smaak te pakken en begonnen ruimtevaartbedrijfjes. In 2026 willen we een onbemande verkenner naar de maan brengen. Door Delfi-C3 durven we te beweren dat we dat kunnen."

Stefano Speretta
Chris Verhoeven

En nu is de satelliet dus aan haar einde gekomen. Door weerstand van de aardatmosfeer remde de satelliet langzaam af en zakte over al die jaren steeds een stukje verder naar beneden. Dat gaat steeds sneller, want hoe lager in de atmosfeer, hoe sterker de luchtweerstand. Gisteravond was de wrijving zó sterk geworden, dat Delfi-C3 is verbrand.

Chris Verhoeven: "Ik ben vrijdag nog op het grondstation geweest. Daar heb ik voor het laatst de satelliet live gehoord. Ik heb tranen in mijn ogen."