Hoogleraar Flow Control: "Ik voel me vereerd”

Nieuws - 06 september 2023

Op 1 juli jl. is Marios Kotsonis begonnen als hoogleraar Flow Control bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van TU Delft. Een nieuwe positie, zowel voor Marios als voor de faculteit. "Ik voel me vereerd en humble door deze benoeming. Ik ben vooral erg trots op het uitstekende werk dat de voormalige en huidige promovendi en onderzoekers in mijn team hebben verricht. Het is een voorrecht om met hen samen te werken.”

Nieuwe positie, nieuwe uitdagingen

"Een nieuwe positie brengt nieuwe mogelijkheden op vele niveaus. Binnen de universiteit streef ik naar een meer gelijke, diverse en transparante werkomgeving. Deze nieuwe functie helpt mij en ons team om onze expertise en faciliteiten te verstevigen richting ons doel voor een duurzamere toekomst. Door middel van Flow Control kunnen we een breed scala aan doelstellingen bereiken, zoals aerodynamische weerstandsvermindering, liftverbetering, geluidsonderdrukking en de beheersing van onregelmatige belastingen, en toepassingen vinden in de luchtvaart, windenergie, grondtransport en andere energie kritische gebieden. Op dit moment onderzoeken we veel verschillende besturingsmethoden, zoals plasma-actuatoren, metamaterialen, wandkoeling en onstabiele jets. Door onze modelleringsinstrumenten, uitstekende faciliteiten en uitgebreide samenwerkingsnetwerk te combineren, kunnen we bijdragen aan het begrip van uitdagende stromingsfysica en deze ideeën vele stappen verder brengen richting toepassing en impact."

Begrijpen en beheersen

"Flow Control is van nature multidisciplinair. Het maakt gebruik van stromingsfysica, wiskunde, regeltheorie en actuator-/sensorontwikkeling. Tegelijkertijd vereist het een synergie van theorie, simulatie en experimenten. Mijn ambitie op dit gebied is om eerst de fysica te begrijpen van de stromingen die we proberen te beheersen en dan nieuwe actieve en passieve methoden te bedenken om ze te beheersen. Deze methoden moeten niet alleen effectief zijn, maar ook praktisch, robuust en eenvoudig genoeg om hun weg te vinden naar toepassing en impact."