TU Delft zet in op maanverkenning met Moonshot-programma

Nieuws - 31 juli 2023

Het Delft Space Institute richt zijn blik op maanverkenning en investeert 200.000 euro in het Moonshot-programma; een initiatief dat wetenschappelijke en technologische oplossingen stimuleert voor missies naar de maan. Onderzoekers en studenten van diverse faculteiten slaan de handen ineen om gezamenlijk te werken aan dit project.

De wereldwijde belangstelling voor maanverkenning groeit, zoals blijkt uit de recente lancering van de Chandrayaan-3-missie door India en het door de VS geleide Artemis-akkoord, dat door 27 landen is ondertekend. Met de lancering van het Moonshot-programma brengt de TU Delft een aantal van haar slimste onderzoekers samen om deze uitdaging aan te gaan en Nederland op de kaart te zetten als speler op het gebied van maanverkenning. Het Moonshot-programma, geleid door Assistant Professor Dr. Raj Thilak Rajan, bestaat momenteel uit vier werkpakketten die elk een eigen use case behandelen voor wetenschappelijke maanverkenning.

Lunar payloads

Het project start in juli 2023 en richt zich op de technologische gereedheid van vier lunar payloads, nuttige ladingen bestaande uit instrumenten en intelligentie aan boord van bijvoorbeeld een maanrover. In deze payloads zit veel collectieve expertise verwerkt van onderzoekers van verschillende faculteiten, waaronder LOUPE (Lunar Observatory for Unresolved Polarimetry of Earth), Radiation Sensing, Autonomous Sensing, en Relative Position Navigation and Timing (PNT) van zwermen. De werkpakketten staan onder leiding van Dr. Daphne Stam, Dr. Alessandra Meniccuci, Dr. Fabio Sebastiano en Dr. Raj Thilak Rajan.

Meerdere faculteiten

Het project maakt goed gebruik van de onderzoeksdiversiteit binnen de TU Delft en brengt faculteiten samen, met de maan als mikpunt. "De relevantie van Project Moonshot is dat het de ongelooflijke kracht van samenwerking tussen studenten van verschillende faculteiten laat zien. Het inspireert zowel faculteit als studenten om doelen na te streven, waarbij de sky zeker niet de limit is. De faculteit is er trots op dit streven te ondersteunen", aldus Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft.

Eerste Nederlandse rover op de maan

De wetenschappelijke payloads die via het Moonshot-programma zijn ontwikkeld, kunnen hun weg vinden naar de Zebro op de maan. De Zebro is een miniatuur zwermrover, ontwikkeld aan de TU Delft, met als missie om de eerste Nederlandse en Europese rover op de maan te worden. In eerste instantie zal de Lunar Zebro zich richten op het in kaart brengen van de stralingsomgeving van de maan, een onmisbaar studiegebied, met name als we mensen weer naar de maan willen brengen. In de toekomst zullen deze Zebro’s gaan opereren in een groep (zwerm) en voor meerdere doeleinden worden ingezet.

Relevant links

Lunar Zebro