Een pilot van de Onderwijshackathon – samenwerken aan de verduurzaming van het onderwijs

Nieuws - 08 december 2023

Op donderdag 30 november 2023 organiseerde GreenTU een pilot van een Onderwijshackathon. Hier gingen studenten en medewerkers met elkaar in gesprek over het thema Duurzaamheid in het onderwijs. Met verschillende perspectieven ontstonden nieuwe inzichten, standpunten en creëerden zij meer visie over de ingenieur van de toekomst.

TU Delft heeft de ambitie om in 2030 CO2-neutraal, klimaatadaptief en circulair te zijn, met aandacht voor biodiversiteit en leefkwaliteit. De universiteit stelt haar campus open als een proeftuin voor innovaties, waar de kracht van de ingenieur, ontwerper, wetenschapper, overheid en bedrijfsleven samenkomt. Om de engineer van de toekomst op te leiden, is het van belang dat het thema Duurzaamheid geïntegreerd wordt in het huidige onderwijs aan TU Delft.

The pilot

‘Hoe ziet het onderwijs van de ingenieur van de toekomst eruit? Welke standpunten omtrent het thema Duurzaamheid binnen educatie zijn er?’, vragen die aanbod komen tijdens de pilot. Om een Onderwijshackathon te organiseren zijn Javier Trescoli Garcia en Alice Biolchini van GreenTU benieuwd naar de verschillende perspectieven over duurzaamheid in het onderwijs. ‘Tijdens de pilot was er een veilige sfeer, waardoor we goed met elkaar in gesprek konden gaan. Het is tof om te zien dat iedereen enthousiast is om over duurzaam onderwijs te praten’, vertelt Javier.

De volgende stappen

Door deze interactieve workshop gaat het Sustainability Team en GreenTU verder aan de slag aan een roadmap voor duurzaam onderwijs. In deze roadmap staan verschillende stappen en aanpakken om het thema duurzaamheid in het huidige onderwijs te implementeren.

Meedoen en contact

Wil je ook jouw stem laten horen en bijdragen aan duurzaam onderwijs? Mail naar GreenTU: greentu@tudelft.nl. Meer weten over de verschillende inzichten vanuit de pilot? sustainability@tudelft.nl