TU Delft viert de Dag van de Duurzaamheid met discussie over duurzaamheid in onderwijs

Nieuws - 10 oktober 2023 - Sustainbility Project

10 oktober 2023 is de Dag van de Duurzaamheid. Monika Roeling, onderzoeker Duurzaamheid in het Onderwijs aan TU Delft, heeft afgelopen collegejaar onderzoek gedaan naar het aantal duurzame vakken aan TU Delft in 2022/2023. Op 10 oktober deelt zij de tussenresultaten van dit onderzoek, samen met studenten van GreenTU. Dit doen zij aan de hand van een digitale database. Deze resultaten zijn de basis voor discussie met de hele TU-gemeenschap.

TU Delft heeft de ambitie om in 2030, CO-neutraal, klimaatadaptief en circulair te zijn, met aandacht voor biodiversiteit en leefkwaliteit. Hierbij stelt TU Delft haar campus open als proeftuin voor innovaties, waar de kracht van de ingenieur, ontwerper, wetenschapper, de overheid en het bedrijfsleven samenkomen. Om de ingenieur van de toekomst op te leiden, zal TU Delft het thema duurzaamheid in meer vakken in het onderwijs integreren.

Inventarisatie

Aan het begin van studiejaar 2022 – 2023 startte Monika Roeling, onderzoeker Duurzaamheid in het Onderwijs, de inventarisatie van het thema duurzaamheid in het onderwijs. Samen met Hans Hellendoorn, Pro Vice Rector Magnificus Joint Education Affairs, en Andy van den Dobbelsteen, Coördinator Duurzaamheid van de TU Delft, is gekozen voor Engineering for One Planet (EOP) als raamwerk voor verduurzaming van het onderwijs bij de TU Delft. In samenwerking met studenten van GreenTU en de GreenTeams van elke faculteit zijn meer dan 1800 vakken uit de Studiegids van collegejaar 2022/2023 onderzocht op basis van duurzaamheidskernwoorden.

Duurzaamheid definiëren

Dit onderzoek legt de basis voor de monitoring van het onderwijs voor de aankomende jaren. Het thema duurzaamheid is een veelomvattend begrip, dat zich op verschillende manieren uit in het onderwijs van TU Delft. Per faculteit kan de nadruk variëren. Bijvoorbeeld, bij Bouwkunde gaat het veel over circulair bouwen en bij andere opleidingen meer over critical materials of het ontwerpen van milieuvriendelijke producten.

Digitale database

GreenTU heeft op basis van de resultaten uit het onderzoek een digitale database opgezet. De database zorgt ervoor dat studenten op een eenvoudige manier vakken kunnen vinden die het thema duurzaamheid bevatten. In de aankomende jaren zal de database groeien als meer vakken elementen van duurzaamheid gaan opnemen. De GreenDatabase vind je hier.

Onderwijs in 2030

De inventarisatie is het startpunt voor een plan om het thema duurzaamheid te implementeren in alle onderwijsprogramma’s aan TU Delft. Monika vertelt: In 2030 zit duurzaamheid op een logische manier in het onderwijs. Hierdoor leiden we ingenieurs op die duurzaamheid toepassen in de beroepspraktijk en in hun leven.’

Dag van de Duurzaamheid

Op 10 oktober, Dag van de Duurzaamheid, zal Monika Roeling de resultaten van haar onderzoek presenteren. Tijdens dit evenement, georganiseerd door Studenten voor Morgen en GreenTU, is ruimte voor discussie met de hele TU-gemeenschap. Tevens zal die dag de 'Duurzame Docent van het jaar 2023' bekend worden gemaakt.

Meer over het verduurzamen van de TU Delft Campus, hier
Meer over de GreenDatabase, hier