Delftse wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek

Nieuws - 25 augustus 2023 - Webredactie Communication

Nieuwe podcastserie ‘Een wereld vol geheimen’

Op 26 augustus, de driehonderdste sterfdag van Antoni van Leeuwenhoek, lanceert de Universiteit van Nederland samen met de TU Delft de nieuwe podcastserie ‘Een wereld vol geheimen; wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek. In deze podcast volgen we Antoni’s stappen in het ontdekken van bacteriën en we lopen verder in zijn voetsporen, met onderzoekers van nu. Vijf wetenschappers van de TU Delft die, net als Antoni, gedreven door nieuwsgierigheid en verwondering op zoek zijn naar nieuwe werelden.

In Een Wereld Vol Geheimen volgen we Antoni's onderzoek op de voet aan de hand van de vele brieven die hij schreef. Hij zag als eerste een bacterie door een zelfgemaakte microscoop en ontdekte zo een nieuwe wereld in het allerkleinste. Zijn werk en nieuwsgierigheid is nog steeds inspirerend voor de 'Antoni's' van nu: Vijf wetenschappers van de TU Delft, die in de voetsporen treden van Antoni en ook op zoek zijn naar nieuwe kennis en nieuwe werelden.

In aflevering 1 neemt Dirk van Delft, de schrijver van de biografie van Antoni, je mee op een reis door Delft in de 17e eeuw en het Gouden Hooft, het woonhuis van Antoni van Leeuwenhoek. In de vijf volgende afleveringen maak je kennis met de Antoni’s van nu: TU Delft onderzoekers Cees Dekker, Doris van Halem, Mathias Peirlinck, Willemijn Elkhuizen en Dimphna Meijer.

Een Wereld Vol Geheimen is gemaakt door Marion Moed en Evelien Veldboom. Eindredactie is in handen van Josephine Hoogland van de Universiteit van Nederland. Deze podcast over wetenschap buiten de gebaande paden kwam tot stand in samenwerking met de TU Delft.

Vanaf zaterdag 26 augustus te horen op Spotify en in alle podcastapps! Je kan je alvast abonneren via deze link.

Wil je alvast aflevering 1 horen? Veel luisterplezier!