TU Delft stijgt naar plaats 48 in THE ranglijst

Nieuws - 27 september 2023 - Webredactie Communication

In de Times Higher Education World University Ranking 2023 die vandaag verschijnt staat TU Delft op de 48ste positie. Dat is een stijging van 22 plaatsen ten opzichte van de ranking van vorig jaar. In Nederland stijgt de universiteit dit jaar van een 4e naar een 1e plaats.

De stijging van 22 plaatsen op de wereldwijde lijst is vooral veroorzaakt door de vernieuwde methodologie die THE hanteert. THE gebruikt nieuwe indicatoren voor het meten van citaten. Dit pakt gunstig uit voor TU Delft. Dat geldt ook voor de dit jaar toegevoegde indicatoren voor patenten en International Co-authorship.  De universiteit scoort net als voorgaande jaren hoog op Research Income, Patents, Industry Income, and International students & staff en op de indicatoren Research excellence, Research Influence scoort zij ook bij de maximale punten. De ranking is gebaseerd op publiek toegankelijke data, door de universiteiten aangeleverde data en de jaarlijkse Academic Reputation Survey, uitgezet door THE, waarbij respondenten universiteiten nomineren die volgens hen excelleren op het gebied van onderzoek en onderwijs.

Toonaangevende ranglijst

De THE Ranking hoort, samen met de Shanghai ranking en de QS ranking, bij de toonaangevende ranglijsten in de wereld. In World University Rankings zoals deze worden alle universiteiten, zowel algemene als technische, met elkaar vergeleken. Voor de TU Delft zijn de meer gerichte rankings zoals de Engineering & Technology rankings en subject rankings, relevanter. Elke ranking is anders samengesteld en heeft z’n eigen voordelen en beperkingen. Goede noteringen in toonaangevende rankings kunnen helpen bij het aantrekken van internationaal toptalent. Universiteitsranglijsten worden veel geraadpleegd door internationale studenten en wetenschappers die in het buitenland willen studeren of werken.

De competitie in de ranglijsten wordt de laatste jaren steeds sterker gezien de opkomst van universiteiten in Zuidoost-Azië en de enorme investeringen die in andere westerse landen in onderwijs en wetenschap gedaan worden, in de VS vooral privaat in Europa ook publiek. Daarnaast komen er ook steeds meer nieuwe universiteiten in de rankings terecht.

1800 universiteiten

De Times Higher Education ranking wordt sinds 2010 gepubliceerd. De indicatoren die de THE gebruikt voor deze ranglijst zijn: teaching (29,5%), research environment (29%), research quality (30%), industry (4%) en international outlook (7,5%). Dit jaar zijn data van ongeveer 1800 universiteiten gebruikt voor het samenstellen van de ranking.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over de THE ranglijst op Times Higher Education Ranking.
Klik
hier voor meer over de TU Delft en ranglijsten