Voornemen TU Delft nieuwe onderwijs-, onderzoeks- en innovatie-activiteiten in Rotterdam

Nieuws - 13 juni 2023 - Webredactie Communication

Het afgelopen jaar heeft TU in kaart gebracht wat de gevolgen zijn van de groei van de universiteit. De instroom van studenten is de afgelopen jaren flink gestegen en blijft dit naar aller waarschijnlijkheid doen. Dit legt steeds meer druk op de campus en de stad Delft, terwijl er tegelijkertijd groeiende maatschappelijke behoefte is aan (Delftse) ingenieurs. Aan die toenemende vraag wil de TU Delft kunnen blijven voldoen en tegelijkertijd de toenemende druk op de stad verminderen. De komende jaren vinden nieuwe initiatieven op gebied van onderwijs, onderzoek en innovatie deels plaats vanuit Rotterdam. Het College van Bestuur (CvB) heeft op 13 juni een voorgenomen besluit hierover genomen.

TU Delft draagt bij aan het oplossen van urgente maatschappelijke uitdagingen. Meer en meer draait het daarbij om complexe, en vaak in elkaar grijpende, transities. Zo zijn transitieopgaven op gebieden als energie, grondstoffen, leefomgeving en zorg en welzijn nauw met elkaar verweven. Het verder uitbouwen van onze bijdragen aan deze transities staat centraal in de groeistrategie. Concreet betekent dit dat bachelor- en masteronderwijs, en daarmee verweven onderzoeks- en innovatieacitviteiten,  ontwikkeld worden op de thema’s Future of Health, Climate & Energy Systems Engineering en Resilient Living Environment.

Deze nieuwe activiteiten worden in Rotterdam ondergebracht op een nog nader te bepalen locatie. Op termijn wordt bekeken of deze nieuwe vestiging dan kan worden uitgebreid naar een volledige campus voor een substantieel aantal studenten. Parallel daaraan streeft TU Delft ernaar het aantal studenten (nu zo’n 28.000) op de TU Delft Campus vanaf 2026 te laten dalen naar 25.000, om de druk op campus en stad beheersbaar te houden. De activiteiten in Den Haag en Amsterdam (AMS Institute) blijven verder groeien.

De komende weken vindt nader overleg plaats met de medezeggenschap, die al nauw bij het proces betrokken is. De Raad van Toezicht geeft haar standpunt over het voorgenomen besluit. Ook zijn er nog meetings met medewerkers, studenten en de stad. Een definitief besluit door het CvB volgt bij voorkeur nog voor de zomervakantie.