Nieuw TU Delft Dream Team Emergence brengt kunst en technologie samen

Nieuws - 15 januari 2024 - Webredactie Communication

Emergence Delft is een gloednieuw TU Delft studententeam dat met interactieve kunstinstallaties meer duiding en uitleg wil geven over de impact van nieuwe, moderne, opkomende technologie. Dit team bestaat uit 24 Delftse studenten en 12 studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Emergence is gevestigd in de TU Delft Dream Hall, een multidisciplinaire broedplaats waar studententeams aan hun innovatieve en maatschappelijke projecten werken. Het nieuwe 36-koppige team voegt zich bij de groep TU Delft Dream Teams die werken aan een exoskelet, hyperloop, waterstofauto en waterstofboot, AI en leven op de maan.

Kunst en technologie: stof tot nadenken over technologische ontwikkelingen

Mensen aan het denken zetten over alles dat steeds digitaler wordt om ons heen, dat is waar Emergence voor staat. Steeds vaker spelen complexe technologieën een rol in ons dagelijks leven. Denk aan de algoritmes van Spotify die jouw favoriete nummers in een afspeellijst zetten of aan het toenemende gebruik van ChatGPT en andere kunstmatige intelligenties. Emergence Delft wil door middel van interactieve kunstinstallaties mensen  inzicht en duidelijkheid bieden over de impact van deze technologieën.

Precies een jaar geleden merkten studenten Angela Hanna (23) en Lars Geluk (23) dat er weinig aandacht werd besteed aan deze digitalisering om ons heen. Angela, die eerder kunstinstallaties maakte en TU Delft student, en Lars, studerend aan kunstacademie in Den Haag, zagen samen een mogelijkheid deze reflectie te combineren met kunst. Geluk: “De kunst is de spiegel van de maatschappij, dus dat is die ook voor de technologische ontwikkelingen”. Samen met Suus Bout (24) en Nora Overhuijs (23) besloten ze een Dream Team op te zetten: Emergence Delft.

Het Emergence team combineert de krachten van ingenieurs, designers en kunstenaars. Samen ontwikkelen ze nieuwe artistieke instrumenten waarmee ze kunstinstallaties maken om het brede publiek bewuster te maken over de impact van technologische innovaties.

De eerste twee kunstinstallaties

Dit jaar is Emergence Delft bezig met het ontwikkelen van twee kunstinstallaties, die ze in februari 2024 exposeren op ArtTech Festival Highlight Delft. Een van de installaties focust zich op het ervaarbaar maken van het locked-in syndroom, een syndroom waarbij iemand volledig bij bewustzijn is maar zijn lichaam niet kan bewegen. De andere installatie zal aandacht vestigen op de aanwezigheid van kunstmatig intelligente bots die maatschappelijke discussie beïnvloeden. Ook streven ze ernaar met deze kunstinstallaties ‘s werelds grootste mediakunst wedstrijd ‘Prix Ars Electronica’ in Linz, Oostenrijk, te winnen.