306 resultaten

06 april 2023

De kust verandert niet alleen door wind en golven, maar ook door mensen

Onze kust beschermt ons voor het water, het is noodzakelijk om het zand vast te houden en de dynamische processen te begrijpen. Natuurlijke invloeden zoals wind en golven veranderen de kustlijn voortdurend. Een ander belangrijk proces dat de kustlijn beïnvloedt, wordt vaak over het hoofd gezien: menselijk handelen. Om dit te onderzoeken ontvangt Roderik Lindenbergh van de TU Delft een subsidie vanuit het Open Technologieprogramma van het NWO voor het project AdaptCoast.

04 april 2023

Open Technologieprogramma financiert drie Delftse onderzoeksprojecten

Het bestuur van NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen kent financiering toe aan zeven onderzoeksprojecten via het Open Technologieprogramma. Drie van de totaal zeven voorstellen zijn gehonoreerd aan Delftse onderzoekers. In totaal financiert NWO de projecten met 5,8 miljoen euro, betrokken bedrijven en andere organisaties investeren 900 duizend euro.

28 maart 2023

TU Delft | Water for Impact at the UN Water Conference in New York

During the plenary opening of the UN2023 Water Conference on March 22nd in New York City, all representatives were asking for more awareness, discussions, and most importantly, #WaterAction. Researchers from the TU Delft | Water for Impact programmes were present in New York to do just that: share knowledge, activitate participants and bring together international water experts to accelerate the search for global solutions.

17 maart 2023

Successful Conclusion OKP Project Vietnam

On Thursday 16th of March the official closing ceremony of the Nuffic funded OKP project “Climate Proof Vietnam” took place at one of our partner universities, the Hanoi University of Natural Resources and the Environment (HUNRE). In this ceremony a wide variety of high-level guests, important stakeholders and partners were present to look back on all the achievements and activities of the last 4 years. The Dutch ambassador, Kees van Baar, held a very inspiring speech in which he reflected on his own water education. He ensured us all that although this project is officially closing, the Netherlands and Vietnam are very strong partners in the field of water and will remain so in the future. These words were repeated by the deputy-minister of the Ministry of Natural Resources and the Environment (MoNRE), Dr. Vo Tuan Nhan.

13 maart 2023

Nederlandse bruggen zijn sterker dan gedacht

De meeste betonnen bruggen op onze snelwegen staan er al meer dan zestig jaar. Ze dragen onvermoeid zwaarbeladen vrachtwagens. Hoe lang kunnen we op deze bruggen vertrouwen? Yuguang Yang en zijn collega’s maakten precieze replica’s van bestaande brugliggers. Vorige week, in het Stevin lab van de TU Delft, voerden ze de druk op en belastten de liggerst tot bezwijken: hoeveel vrachtwagens kan de brug uiteindelijk dragen? De eerste indrukken lijken gunstig; het lijkt erop dat de bruggen sterker zijn dan aanvankelijk gedacht werd. Een aantal bruggen kunnen waarschijnlijk nog een tijd mee voor ze versterkt of vervangen moeten worden.

08 maart 2023

Hoe maak je open, verharde ruimte in de stad klimaatbestendig?

Hoe maak je open, verharde ruimte in de stad nu precies klimaatbestendig?

28 februari 2023

TU Delft presenteert acht beste klimaat- en energiepublicaties