303 resultaten

26 april 2024

Platforms als Uber gedijen op sociaaleconomische ongelijkheid

Platforms die taxiritten aanbieden, zoals Uber en DiDi, hebben baat bij sociaaleconomische ongelijkheid. Onderzoekers van de TU modelleerden het gedrag van passagiers en de chauffeurs en simuleerden zo de markt voor ridesourcing-platforms. Het verklaart waarom in sommige steden ridesourcing-diensten grote spelers kunnen worden in het mobiliteitssysteem, terwijl ze in andere steden niet van de grond komen. Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in Nature Scientific Reports.

Serge Hoogendoorn benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau

Professor Serge Hoogendoorn, Distinguished Professor Smart Urban Mobility aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG), werd in Rotterdam benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Vijf Koninklijke Onderscheidingen bij TU Delft

Professoren Paul Althuis, Frances Brazier, DirkJan Veeger, Sabine Roeser en Serge Hoogendoorn zijn op 26 april 2024 geëerd met een Koninklijke onderscheiding.

23 april 2024

Rubicon beurzen voor Emiel Kruisdijk en Koen Muller

Girls’ Day 2024: jonge meiden bezoeken ME en CiTG

Een speciale dag voor meisjes zodat zij kunnen ervaren hoe waardevol en leuk technische opleidingen zijn. Op 11 april was het weer tijd voor de jaarlijkse Girls’ Day. Bijna 80 leerlingen uit de eerste, tweede en derde klas van scholen uit Leiden en Schiedam kwamen naar de TU Delft en maakten kennis met techniek bij de faculteiten Mechanical Engineering (ME) en Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG).

11 april 2024

Hoe mangroven kusten wereldwijd kunnen beschermen

Hoge golven doen de mangroven dagenlang flink opschrikken tijdens een experiment in de Deltagoot in Delft. Onderzoekers van Deltares en de TU Delft kijken hoever ze kunnen gaan door de golven en de kracht op de bomen steeds verder op te voeren. Zij testen hoe sterk mangrovebomen zijn onder extreme golfcondities en welke bijdrage ze leveren aan de waterveiligheid.

Symposium in honour of Pacelli Zitha