Delft Hyperloop Presenteert een Volledig Zwevend en Schaalbaar Hyperloop Systeem

Nieuws - 16 februari 2023 - TU Delft | Dream Hall


Delft, 16 februari 2022 – Delft Hyperloop, een Dream Team van de TU Delft bestaande uit 41 diverse en gemotiveerde studenten dat een jaar lang werkt aan het ontwerpen, bouwen en demonstreren van een hyperloop prototype, maakt grote stappen in de richting van een schaalbaar en zwevend hyperloop systeem. In een halfuur van Amsterdam naar Parijs? Reizen met een snelheid van tot wel 1000 kilometer per uur? En ook nog zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen? Met de hyperloop wordt deze droom werkelijkheid. Op 16 februari zal het zevende Delft Hyperloop hun nieuwste ontwerp presenteren op de Design Reveal in de Kunsthal Rotterdam.

Dit jaar maakt Delft Hyperloop een grote stap in de richting van een schaalbaar hyperloop systeem door haar nieuwe energie-efficiënte magnetische motor, die nog nooit eerder met industriële doeleinden is gebouwd. Ook hebben ze voor het eerst een koelingssysteem en een volledig zwevende pod. Met deze drie innovaties hebben ze een pod ontworpen die veel beter te produceren is op grote schaal, en dus een grote stap is voor de implementatie van een hyperloop netwerk. Met dit ontwerp zullen zij meedoen aan de European Hyperloop Week in Edinburgh, Schotland, waar zij de wereldtitel opnieuw willen behalen.  

“Met dit innovatieve ontwerp probeert Delft Hyperloop te laten zien wat er op technologisch gebied allemaal mogelijk is. Op deze manier proberen wij een duurzame revolutie van de transportsector te katalyseren.” – Umika Bhagole, Team Captain van Delft Hyperloop. 

De hyperloop is een revolutionair nieuw transportmiddel dat de snelheid van een vliegtuig combineert met het gemak en energieconsumptie van een trein. Door dat de pod door een vacuümbuis zweeft is er geen lucht en rolweerstand en kan de pod tot wel 1000 km/h reizen. Door het gebruik van elektromagnetische voortstuwing, wordt er ook geen gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen. Dit klinkt ideaal, maar voordat het mogelijk is om een ritje te maken met de hyperloop moet er nog veel gebeuren. Daarom ontwikkelt Delft Hyperloop elk jaar een nieuwe pod waarmee ze steeds weer een stapje dichterbij bij het uiteindelijke en optimale hyperloop concept komen die op Europese schaal geïmplementeerd kan worden. 

Technische details

In tegenstelling tot het ontwerp van hun voorgangers hebben zij dit jaar besloten een motor te bouwen die het voertuig niet vanuit de baan voortstuwt maar zich direct op de pod bevindt. Hierdoor zitten er veel minder kostbare materialen in de baan wat ervoor zorgt dat de infrastructuur een stuk makkelijker en goedkoper te implementeren zal zijn. Om alle rolweerstand weg te nemen zal de gehele pod geen contact meer hebben met de baan. Dit wordt gedaan door het creëren van elektromagnetische velden in verticale en laterale richting van de pod. Ook dit is een noodzakelijke stap om op een zo efficiënt mogelijke manier extreem hoge snelheden te bereiken in een volledig hyperloop systeem. 

Door al deze elektrische componenten op de pod wordt er enorm veel hitte geproduceerd, en om ervoor te zorgen dat deze hitte weg blijft van de meeste kritieke onderdelen heeft Delft Hyperloop een zogeheten hitte batterij ontworpen. In deze hitte batterij zit een type was waar alle hitte in kan worden opgeslagen zonder dat de temperatuur toeneemt. Deze oplossing lijkt misschien simpel, maar is cruciaal om onze meest complexe systemen te beschermen.