Tentoonsteling - Therapeutische buitenruimtes voor vluchtelingenkinderen.

09 maart 2023 00:00 t/m 18 april 2023 23:55 - Locatie: TU Delft Hortus Botanicus | Zet in mijn agenda

In 2023 is het Bucky Lab, een bouwtechnische masterstudio van de TU Delft, uitgenodigd om samen te werken met het COA. Het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) is een bureau dat met een groot gebrek aan mankracht onder hoge tijdsdruk opereert, terwijl zij een kwetsbare doelgroep huisvest. Ze hebben een samenwerking gezocht met de TU Delft om beter doordachte ontwerpen binnen hun centra te onderzoeken, duurzamer in zowel het technische als het sociale aspect. Het Bucky Lab fungeert als denktank voor het COA en levert oplossingen en ontwerpen die vrijwel direct in de praktijk kunnen worden gebracht én directe impact kunnen hebben op de levensomstandigheden van asielzoekers in Nederland.

Dit semester zijn ze door het COA gevraagd om te helpen bij het ontwerpen van buitenruimtes voor UAMs (niet-begeleide minderjarige vluchtelingen). UMa's die niet in een pleeggezin zijn geplaatst, worden samen gehuisvest in kleinschalige woonvoorzieningen binnen een groter asielcentrum (AZC). Deze jongeren (14-18 jaar) delen doorgaans een kamer met nog een of twee minderjarige vluchtelingen. Omdat dit een beperkte hoeveelheid persoonlijke ruimte betekent, heeft het COA Bucky Lab gevraagd mee te denken over buitenvoorzieningen/ruimtes waar deze amv's een ruimte buiten kunnen delen. Deze tentoonstelling toont het resultaat van het afgelopen half jaar studentenwerk, bijvoorbeeld een fietsworkshops, chillruimtes of een plek om te koken en samen te komen.