Afscheidsrede prof.dr. A. van Wijk (TBM): ‘A Sustainable energy supply for everyone’

27 oktober 2023 15:00 - Locatie: Aula, TU Delft (alleen voor genodigden) | Zet in mijn agenda

Op 27 oktober neemt prof.dr. Ad van Wijk afscheid van de TU Delft met zijn afscheidsrede genaamd: ‘A sustainable energy supply for everyone’. Ad van Wijk is parttime hoogleraar Future Energy Systems aan de faculteit Techniek, Bestuur & Management en heeft veel betekend op het gebied van onderzoek en promotie van waterstof. Ook is hij één van de initiatiefnemers van de Green Village van de TU Delft.

Zijn afscheidsrede is een pleidooi voor het ontwikkelen van een eerlijke en wereldwijde oplossing voor het energievraagstuk – dat is mogelijk, volgens Van Wijk. Hij zal aan het eind van zijn rede vijf aanbevelingen meegeven voor een voor het realiseren van een volledig duurzame energievoorziening voor iedereen.

Hiernaast is een symposium georganiseerd met o.a. Diederik Samsom (kabinetschef van voormalig Europees commissaris Frans Timmermans), Marjan Minnesma (Urgenda) en Jorgo Chatzimarkakis (Hydrogen Europe) over hetzelfde thema. Ook de TU Delft studententeams zullen aanwezig zijn, die werken aan de waterstofauto, waterstofboot en het waterstofvliegtuig. Aan de studenten zal het eerste exemplaar van het boek Green energy for all – how hydrogen and electricity carry our future worden overhandigd, dat Ad van Wijk schreef samen met Els van der Roest en Jos Boere van het KWR Wateronderzoeksinstuut, waar Van Wijk gastprofessor is.