Informatie over lenen
Een deel van onze collectie is uitleenbaar. Om te kunnen lenen moet je lid zijn van de bibliotheek. Als medewerker/student van de TU Delft ben je dit automatisch. Je kan inloggen met je NetID en boeken lenen met je campuskaart. Ben je geen medewerker/student van de TU Delft dan moet je een lenerspas aanvragen.
Hoe werkt het?
-
De locatie van uitleenbare boeken vind je via de zoekboxtab Boeken en tijdschriftartikelen op de homepagina. Het zoekresultaat geeft aan waar je het kunt vinden (op welke locatie en het plaatsnummer).
-
Fysiek boek
Een fysiek boek kun je via het zelfbedieningsstation in de hal zelf lenen. Als TU medewerker/student doe je dat met je campuskaart. Als je geen TU medewerker/student bent met je lenerspas. Als dit niet lukt, kun je bij de balie om hulp vragen.Het kan zijn dat de titel die je hebt gevonden in de catalogus (via de zoekbox op de homepage) zich bevindt in ons Trésor. In je zoekresultaat herken je dit aan de code ‘TR’. Deze Trésor materialen inzien? Stuur een mail naar library@tudelft.nl om een afspraak te maken.
E-book
Gaat het om een e-book dan is het afhankelijk van de afspraken met de betreffende uitgever of je het alleen in kunt zien of ook (deels) kunt downloaden. Om het e-book in te kunnen zien moet je met het TU Delft netwerk verbonden zijn. (Zie ook: toegang vanuit huis)Bekijk voorbeelden 'hoe verkrijg ik een boek of e-book': Tulib resources.
-
Het kan zijn dat het door jou aangevraagde boek uitgeleend is. In dit geval kun je dit reserveren. Als je inlogt (met een NetID als je TU Delft medewerker/student bent of met je onegini inloggegevens als je TU Delft medewerker/student bent) kun je een reservering plaatsen. De lener mag het boek dan niet meer verlengen.
Zodra het boek teruggebracht wordt naar de Library, ontvang je van ons een email dat de reservering gereed staat in de buitenring van de informatiebalie. Het boek is dan nog niet uitgeleend, dit kan je zelf doen bij het zelfbedieningsstation in de hal. Wij houden aangevraagde boeken 5 werkdagen voor je beschikbaar.
-
Het kan zijn dat de titel die je hebt gevonden in de catalogus (via de zoekbox op de homepage) zich bevindt in ons depot. In je zoekresultaat herken je dit aan de term ‘Closed stacks’. Door in te loggen en de knop ‘Place hold’ te gebruiken, kan je het boek/tijdschrift opvragen.
Opgevraagde boeken en tijdschriften worden drie keer per dag verwerkt, op de volgende tijden:
Aanvragen ingediend voor 08:15 - beschikbaar vanaf ca. 08:30
Aanvragen ingediend voor 10:45 - beschikbaar vanaf ca. 11:00
Aanvragen ingediend voor 13:45 - beschikbaar vanaf ca. 14:00
Je ontvangt een bericht per mail als de aangevraagde boeken voor je klaar liggen om op te halen. Deze kun je vervolgens aan jezelf uitlenen bij de selfservice stations. Materiaal aangevraagd buiten de aangegeven tijden kun je de volgende werkdag ophalen vanaf ca.08:30 uur.
De aangevraagde boeken houden we 5 werkdagen voor je beschikbaar.
Let op; tijdschriften zijn alleen ter inzage. Hiervoor houden we een campuskaart of bibliotheekpas achter als onderpand.
-
Je kunt de boeken zelf inleveren of deze per post opsturen. Uiteraard zijn de kosten voor het terugsturen per post voor eigen rekening.
Postadres: TU Delft Library, Postbus 98, 2600 MG Delft
Buiten onze openingstijden kun je gebruik maken van de brievenbus van de Library, rechts van de schuifdeuren bij de ingang, om boeken in te leveren. Ook boeken uit de Bibliotheek Bouwkunde kunnen hier worden ingeleverd. De eerstvolgende werkdag worden de boeken in het lenersbestand terugbezorgd. De brievenbus is 35cm breed en 4cm hoog.
-
De standaard uitleentermijn is 4 weken. Daarna verlengen wij elke 4 weken automatisch het boek totdat:
- Iemand anders het boek reserveert.
- Je het 26 weken in je bezit hebt.
- Je hebt een openstaande boete
Als één boek te laat wordt ingeleverd of wordt gereserveerd, stopt ook de automatische verlenging van alle andere boeken op jouw account.
Er kunnen geen rechten ontleend worden bij het niet ontvangen van de herinneringsmails.
De regels
-
4 weken. Daarna verlengen wij elke 4 weken automatisch het boek totdat:
- Iemand anders het boek reserveert
- Je het 26 weken in je bezit hebt
- Je hebt een openstaande boete.
Als één boek te laat wordt ingeleverd of wordt gereserveerd, stopt ook de automatische verlenging van alle andere boeken op jouw account.
Er kunnen geen rechten ontleend worden bij het niet ontvangen van de herinneringsmails.
-
20 titels.
-
- Boete € 0,20 per dag per boek, maximaal € 10 per boek.
- Je boete kun je aan de informatiebalie betalen.
- Pas wanneer de totale openstaande boete betaald is, kun je weer lenen.
- We versturen herinneringen per e-mail bij 7, 20 en 45 dagen te laat.
- Is het boek na 52 dagen te laat nog niet terug, dan sturen wij een factuur met vervangingskosten, boete en € 25 administratiekosten.
-
Check regelmatig je "leners informatie" in My Library Account en verleng je geleende boeken.
Neem de uitleenbon mee, deze ontvang je als je een boek leent met ons zelfbedieningsstation in de hal. Maak direct een herinnering aan in je agenda.
Als je problemen hebt met je geleende boeken, aarzel dan niet te lang om naar de Informatie balie te gaan.
Leen ons materaal nooit uit aan anderen, jij bent verantwoordelijk!
-
Je betaalt vervangingskosten, administratiekosten en eventueel een openstaande boete.