Onderzoeknieuws

1083 resultaten

20 juni 2018

BME leidt onderzoek voor patiënten die na een beroerte evenwichtsproblemen ervaren

De afdeling BioMechanical Engineering is samen met het Radboudumc en twee industriepartners Motekforce Link BV en 2M Engineering het unieke onderzoek ‘Kleine evenwichtsproblemen na een lichte beroerte’ gestart.

19 juni 2018

Arthur Vrijdag op Nu.nl (video)

19 juni 2018

Peter Palensky nieuwe hoofdredacteur van het IEEE-tijdschrift voor Industriële Elektronica voor 2019-2021

15 juni 2018

Start test in living lab: waterstofgas als alternatief voor aardgas

Geen aardgas meer binnen de bebouwde omgeving, maar groen waterstofgas. Of dat een praktisch bruikbare oplossing is, wordt met medewerking van netwerkbedrijven Alliander, Enexis Groep en Stedin onderzocht bij The Green Village.

14 juni 2018

Towards a sensible digital society

Wiskunde, elektrotechniek en informatica staan aan de basis van onze moderne technologie en daarmee aan de basis van oplossingen voor de grote uitdagingen van deze eeuw. Dat schept mogelijkheden, maar ook verantwoordelijkheden. “We moeten ons er als ingenieurs rekenschap van geven dat de digitale samenleving niet alleen maar zegeningen met zich meebrengt,” aldus professor John Schmitz, decaan van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). Op 15 juni geeft hij zijn intreerede.

Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde: ‘battle of the container handlers’

De Rotterdamse haven groeit, de ruimte wordt duurder en daarom is het steeds belangrijker om containers op een precieze, snelle en efficiënte manier te verplaatsen en te stallen. Dat gebeurt met zogeheten container handlers, een soort hijskranen. En daar valt nog heel wat aan te innoveren, zoals studenten Werktuigbouwkunde aan de TU Delft binnenkort laten zien.

Peter Steeneken in Trouw

DIMI on Tour: Integrated design in… Urban Infrastructures – Subsurface

Fransje Hooimeijer organized a DIMI on Tour Urban Infrastructures – Subsurface.

14 juni 2018

IJs op Antarctica verdwijnt steeds sneller

Door het verdwijnen van landijs op Antarctica is de zeespiegel sinds 1992 met 7,6 mm gestegen. Veertig procent van die stijging (3,0 mm) gebeurde in de laatste vijf jaar. Deze conclusies komen uit een omvangrijke wetenschappelijke studie, met deelname van de TU Delft, die op donderdag 14 juni is gepubliceerd in Nature.

MOR team from TU Delft

The Delft University of Technology is the largest and oldest Dutch public technical university, located in Delft, the Netherlands, providing technical education for the last 175 years.

Oprichting Bouw en Techniek Innovatiecentrum

Overheden, kennisinstellingen en marktpartijen in de Bouw- en Technieksector bundelen hun krachten in een nieuw Bouw en Techniek Innovatiecentrum (BTIC). De Ministeries van EZK, BZK en IenW, TNO, 4 TU.Bouw, Vereniging Hogescholen, NLingenieurs, Uneto-VNI en Bouwend Nederland hebben op 6 juni een intentieverklaring voor de oprichting hiervan ondertekend.

Andy van den Dobbelsteen 9e plaats in ABN AMRO Duurzame 50

De ABN AMRO Duurzame 50 wordt jaarlijks uitgereikt aan de persoon die het meest heeft bijgedragen aan de verduurzaming van de gebouwde omgeving.

12 juni 2018

Zwemveiligheid rond de Zandmotor nauwkeurig in kaart gebracht

Grote zandopspuitingen aan de kust hebben effect op stroming, golven en zwemveiligheid. Max Radermacher bracht deze effecten voor het eerst in kaart, zodat waar nodig gerichte maatregelen, zoals extra strandwachten, kunnen worden genomen. Radermacher promoveert op vrijdag 15 juni op dit onderwerp aan de TU Delft.

12 juni 2018

Eerste battolyser voor elektriciteitsopslag en waterstofproductie in Groningen dankzij Waddenfonds

Het Waddenfonds heeft aan Battolyser B.V., een joint venture van TU Delft en Proton Ventures, 480.000 euro subsidie toegekend om een battolyser te realiseren naast de Magnum-centrale van Nuon in Eemshaven. Nuon en Yara dragen bij aan het ontwikkeltraject. De battolyser kan op een efficiënte manier elektriciteit opslaan of leveren als een batterij, én water splitsen in waterstof en zuurstof door elektrolyse wanneer de batterij vol is.

07 juni 2018

TU Delft bouwt mee aan een digitale identiteit voor op de telefoon

Naast je paspoort en rijbewijs, ook een toepassing op je telefoon, waarmee je snel en veilig je identiteit kunt aantonen met nog meer privacy-mogelijkheden. TU Delft heeft - samen met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG), een onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), IDEMIA (de huidige producent van Nederlandse paspoorten) en advocatenkantoor CMS, en binnen het verband van de Dutch Blockchain Coalition - een eerste prototype ontwikkeld voor een digitaal stempel dat deze functie op termijn mogelijk kan vervullen. Deze digitale identiteit is gebaseerd op Delftse innovatieve blockchain-technologie, de zogenaamde Trustchain. Het prototype is gedemonstreerd tijdens een BZK-bijeenkomst op 7 juni. Na de zomer gaat in twee gemeenten een gebruikersproef met deze techniek van start.