TU Delft Hydro Motion Team strijdt om de wereldtitel met een vliegende waterstofboot

Nieuws - 06 juli 2023 - TU Delft | Dream Hall

Het TU Delft Hydro Motion Team doet mee aan de Monaco Energy Boat Challenge en heeft vandaag het eerste onderdeel succesvol afgerond. De studenten moesten bij het onderdeel manoeuvreerbaarheid een parcours afleggen in de haven waarbij de boot getest werd op haar wendbaarheid. In dit parcours moesten de teams zo snel mogelijk om een boei heen varen, een slalom afleggen en achteruit 360 graden om een boei heen varen. De crew van het Hydro Motion Team heeft dit parcours afgelegd in 03:09:25 en is daarmee op de tweede plek geëindigd bij het eerste onderdeel.

Het studententeam neemt het op tegen professionele bedrijven en wil laten zien wat er al mogelijk is op het gebied van duurzame technologie. Het team gaat morgen de volgende uitdaging aan: de Endurance Challenge. Bij dit onderdeel krijgt het team vier uur de tijd om zo veel mogelijk afstand af te leggen. Aangezien de boot op waterstof vaart heeft het team vertrouwen in de race morgen; “Onze concurrenten varen allemaal op elektriciteit van batterijen." "Daarom is hun boot veel zwaarder en moet het voor ons makkelijk zijn om een langere afstand af te leggen.” vertelt Joost Meinesz, waterstof ingenieur.

Als ze de Endurance Challenge hebben voltooid, mag het TU Delft Hydro Motion Team hun borst weer natmaken voor het volgende onderdeel; de dag daarna staat namelijk het onderdeel snelheid alweer op het programma. Dit is een echt uitdaging voor het team, omdat batterijen meer energie in korte tijd kunnen vrijgeven vergeleken met waterstofboten. De boten moeten zo snel mogelijk 16 zeemijlen afleggen (ongeveer 30 km). Het studententeam is de komende dagen live te volgen via hun website.

De Monaco Energy Boat Challenge is een internationale wedstrijd die innovatieve oplossingen op het gebied van duurzame energie en de maritieme industrie samenbrengt. Het studententeam is naar Monaco afgereisd, waar ze in de race moeten uitblinken in snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen.

Het Hydro Motion Team van TU Delft bestaat uit 23 ambitieuze studenten van verschillende studierichtingen. Binnen een jaar ontwierpen, bouwden, testten en raceten ze een vliegende boot op waterstof. De studenten hebben als doel om duurzame technologie in de maritieme industrie te demonstreren en te laten zien dat verandering nu al mogelijk is. Met 'groene' waterstof en verbeteringen aan de rompvorm en draagvleugels, presteerde de boot efficiënter en met minder weerstand vergeleken met voorgaande jaren. Het TU Delft Hydro Motion Team wilt door een goed resultaat te behalen in Monaco laten zien wat de potentie is van waterstof.