Interdisciplinaire MSc-projecten voor RST over gezondheid en afvalwater

Nieuws - 17 september 2018 - Communication TNW

Het Delft Bioengineering Instituut heeft Zoltán Perkό en Albert van de Wiel in totaal €7500,- toegekend voor de uitvoering van drie interdisciplinaire MSc-projecten. Samen met Elizabeth Carroll (ImPhys) heeft  Zoltán een project ontworpen dat zich richt op ultrahoge dosis FLASH-straling in ‘zebrafish’. Met Giulia Giordano van 3mE zal Zoltán kijken naar het gebruik van wiskundige methoden om de controle van gecombineerde chemo-stralingstherapie te optimaliseren. Albert werkt samen met Doris van Halem van CEG om het arseengehalte van rijstproducten en afvalwater te meten. In totaal heeft Bioengineering 15 MSc-projecten toegekend die het resultaat zijn van het netwerkevenement BioDate 2018. Hieronder lees je meer over deze 3 interessante projecten.

Rekenmodellen om kankerbehandeling te verbeteren
Kankerpatiënten worden vaak behandeld met chemotherapie of bestraling, of een combinatie daarvan. Voor bestralingsbehandelingen worden al geavanceerde rekenmodellen en algoritmen ingezet om te zorgen dat de bestraling een maximaal effect heeft, terwijl de gezonde weefsels zo veel mogelijk gespaard worden. Het inzetten van rekenkracht om chemotherapie en gecombineerde behandelingen zo goed mogelijk te maken is nog een relatief onbekend terrein. In dit afstudeerproject gaat een student met dit onderwerp aan de slag.

Optimal control of combined chemo-radiation therapy treatments for improving cancer care
Zoltán Perkό (TNW-RST) en Giulia Giordano (3mE)

Een nieuwe bestralingsmethode testen
Een van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kankerbehandeling is flash-radiotherapie: een hoge dosis bestraling in korte tijd. Het ziet ernaar uit dat dit een effectieve manier is om kankercellen te vernietigen, terwijl de omliggende gezonde weefsels minder schade lijden. De methode moet echter nog uitgebreid worden onderzocht. In dit afstudeerproject gebruikt een student zebravislarven om het effect van verschillende stralingsdoseringen te vergelijken.

In-vivo efficacy study of ultrahigh dose-rate FLASH irradiation in zebrafish
Elizabeth Carroll (TNW-ImPhys) en Zoltán Perkό (TNW-RST)

Arseengehalte bepalen van rijstproducten en afvalwater
Arseen is een metaal dat van nature aanwezig is in grond en grondwater. Voor het telen van rijst wordt veel water gebruikt en rijst neemt het arseen uit de grond en het water goed op. Het consumeren van te veel arseen kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Voor dit afstudeerproject gaan twee studenten onderzoek doen naar het arseengehalte in rijstgerechten en afvalwater van restaurants in Nederland. Voor de rijstgerechten gebruiken ze een techniek waarmee lage concentraties metalen in grote samples gemeten kunnen worden; het afvalwater gaan ze onderzoeken met behulp van massaspectrometrie.

Arsenic in rice products and waste materials in Chinese-Indonesian restaurants in the Netherlands
Albert van de Wiel (TNW-RST) en Doris van Halem (CiTG)