Oud-student Technische Natuurkunde Ad Bax ontvangt prestigieuze scheikundeprijs

Nieuws - 23 oktober 2018 - Communication TNW

Tijdens de 2018 Welch Conference on Chemical Research, op 22 oktober 2018, is aan Adriaan (Ad) Bax de prestigieuze Welch Award in Chemistry uitgereikt. Bax, die bij een van de Amerikaanse National Institutes of Health werkt, is een oud-student en promovendus van de TU Delft. Hij studeerde Technische Natuurkunde.

Ad Bax is NIH Distinguished Investigator en afdelingshoofd van het National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases in Bethesda, Maryland in de Verenigde Staten. Dr. Bax heeft ervoor gezorgd dat kernspinresonantiespectroscopie (ook wel: NMR-spectroscopie) tegenwoordig een krachtig en veelgebruikt instrument is voor het bestuderen van de structuur, functie en dynamiek van biologische macromoleculen.

Bij NMR-spectroscopie worden de atoomkernen in moleculen door middel van radiogolven een beetje uit evenwicht gebracht. Bij het terugkeren naar hun evenwichtsstaat geven de kernen op hun beurt radiogolven af. Aan de hand van die zwakke signalen kunnen de posities van atomen nauwkeurig worden bepaald, en kan een ruimtelijke reconstructie van het molecuul in kwestie worden gemaakt.

Credit: Jennifer Ramyruk

Uitblinkende student
"Dr. Bax introduceerde veel van de NMR-innovaties die nu dagelijks in duizenden chemie- en biologielaboratoria gebruikt worden", aldus Carin Barth, voorzitter en directeur van de Welch Foundation Board of Directors. "Zijn ideeën hebben NMR, structurele biologie en moleculaire biofysica drastisch veranderd.” Peter B. Dervan, Chair van The Welch Foundation Scientific Advisory Board, voegt daaraan toe: “Ad Bax maakte het mogelijk dat het veld van statische structuren naar filmpjes van biomoleculen in actie ging.”

Ad Bax studeerde Technische Natuurkunde aan de TU Delft. Zowel zijn kandidaats als zijn afstuderen en promotie deed hij onder leiding van toenmalig UHD Toon Mehlkopf, die zich Bax goed herinnert. “Ad Bax is de beste student die ik ooit heb gehad”, aldus Mehlkopf. “Hij had een snel verstand en werkte toch heel hard. Al tijdens zijn studie- en promotietijd maakte hij naam met zijn publicaties.” En niet alleen op academisch vlak blonk Bax uit. Mehlkopf: “Hij was ook zeer sportief en deed mee aan wielerwedstrijden. Iedereen mocht hem.”

Over de Welch Award in Chemistry
De Welch Award in Chemistry wordt jaarlijks uitgereikt door de Robert A. Welch Foundation om fundamenteel chemisch onderzoek ten behoeve van de mensheid aan te moedigen en te erkennen, zoals uiteengezet in de wil van Robert Alonzo Welch. De oprichter was geïnteresseerd in de chemie en in haar bijdragen aan zowel de verbetering als het begrip van het menselijk leven. Aan de Welch Award in Chemistry is een geldbedrag van 500.000 dollar verbonden.

2018 Welch Award - Dr. Adriaan Bax