Martha Deen wint Marina van Dammebeurs 2018

Nieuws - 16 mei 2018

Woensdag 16 mei jl. vond de uitreiking van de Marina van Dammebeurs 2018 plaats. De jury nomineerde maar liefst vier kandidaten voor de felbegeerde beurs van 9.000 euro. Martha Deen, alumna faculteit Civiele techniek en Geowetenschappen (CiTG), werd uitgeroepen tot winnares. Met haar ambitieuze plan om klimaatverandering tegen te gaan door de energie potentie van de oceaan in kaart brengen, wist ze de jury te overtuigen.

“Dit voelt echt als een steun in de rug. Het is een heel fijn gevoel dat mijn idee gewaardeerd wordt door anderen”, aldus Martha Deen.

De andere drie genomineerde kandidaten, Gianna Bottema, Bouwkunde (BK), Preethi Ramamurthy, Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) en Rianne Houba, Industrieel Ontwerpen (IO) wonnen de runner-up prijs van 2.500 euro per persoon, welke ter beschikking is gesteld door het Fortuna Fonds.

De Marina van Dammebeurs wordt jaarlijks uitgereikt aan getalenteerde vrouwelijke alumni die afgestudeerd en/of gepromoveerd zijn aan de TU Delft. Deze bijzondere beurs wordt mogelijk gemaakt door Dr. ir. Marina van Damme. In 1953 studeerde Marina van Damme af aan de TU Delft als chemisch technoloog en in 1965 promoveerde ze als eerste vrouwelijke ingenieur aan de toenmalige Technische Hogeschool Twente. Met deze beurs wil Marina van Damme jonge vrouwelijke ingenieurs in staat stellen zich verder te ontwikkelen en daarmee hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. De beurs is bedoeld voor verbreding van kennis of een internationale oriëntatie in de vorm van een studie, stage of project in binnen- of buitenland.

Meer weten over Martha’s plan om de energie potentie van de oceaan in kaart te brengen? Lees het hier