Marleen en Sjoerd studeerden af op de Flying-V: wat was hun bijdrage?

Nieuws - 29 oktober 2020

Aerospace Engineers Marleen Hillen en Sjoerd van Empelen studeerden afgelopen zomer allebei af op de Flying-V. Hun afstudeeronderzoek draagt bij aan de wetenschappelijke onderzoeksagenda Flying-V waarmee de TU Delft samen met partners van andere kennisinstellingen en bedrijven werkt aan de wetenschappelijke onderbouwing van radicale luchtvaarttechnologie gericht op verduurzaming van de luchtvaart. Hoe hebben deze studenten bijgedragen? 

We zullen voorlopig nog veel van de Flying-V blijven horen.

Marleen Hillen, MSc Aerospace Engineering, Afstudeerrichting: Flight Performance and Propulsion

Marleen Hillen studeerde in de zomer van 2020 af op de Flying-V. Haar opdracht: programmeer de  geometrische parametrisatie van de Flying-V én kom met de aerodynamische interpretatie hiervan.  Geen gemakkelijke klus. Hillen: “De grootste uitdaging rondom de parametrisatie van de Flying-V, was het rekening houden met de gecombineerde romp-en-vleugel-opstelling van het vliegtuig. Bij een standaard vliegtuig, kun je je als ingenieur bij het ontwerpen van de vleugels focussen op de vliegeigenschappen. Maar bij de Flying-V moet je bij het kiezen van de vorm van de vleugels  ook rekening houden met passagiers en vrachtgoederen. Die zitten immers in de vleugel. Dit maakt de Flying-V wat dat betreft echt uniek.” Marleens onderzoek legt een goede basis voor vervolgonderzoek naar de verdere aerodynamische optimalisatie van het vliegtuigontwerp. Een belangrijke vraag is hoeveel efficiency de aerodynamische vorm echt oplevert. Marleen denkt dat we voorlopig nog veel van de Flying-V blijven horen en zien: “Het is prachtig dat dit vliegtuig volledig anders in elkaar zit dan de standaardconfiguratie waarmee vandaag de dag wordt gevlogen. Het ontwerp is in ieder geval veelbelovend.” 

Marleen Hillen, MSc deed haar masteropleiding Aerospace Engineering aan de TU Delft. Ze koos voor de afstudeerrichting Flight Performance and Propulsion. Vanwege haar interesse in de (vliegtuig)ontwerpvakken koos ze ervoor af te studeren op het vliegtuigontwerp Flying-V. Hiervoor bepaalde ze haar bachelor Aviation aan de Hogeschool van Amsterdam.  

Hopelijk zien we het vliegtuig in de toekomst daadwerkelijk full-scale vliegen!

Sjoerd van Empelen, MSc Aerospace Engineering , Afstudeerrichting: Flight Performance and Propulsion

Ook Sjoerd van Empelen is het afgelopen jaar afgestudeerd op de Flying-V. Hij heeft zich gericht op het verifiëren en valideren van een aerodynamisch model van de Flying-V. Toen hij aan zijn afstuderen begon, was er al een schaalmodel van de Flying-V (1:20) waarmee het team windtunnel tests wilde doen. Het belangrijkste doel was om te onderzoeken hoe de vliegtuigvleugels en motoren zich in de windtunnel zouden gedragen. Hierbij was het vooral belangrijk om de onderdelen samen te testen, om na te gaan of dit een ander gedrag opleverde dan wanneer de vleugels en motoren apart werden getest. Het volledige vliegtuig was echter te groot voor de windtunnel, waardoor Van Empelen  uiteindelijk de aerodynamische tests met het halfmodel van de Flying-V heeft gedaan. De resultaten waren goed, maar Van Empelen en zijn begeleider Roelof Vos (de projectleider van de Flying-V) zagen dat het model onstabiel was vanaf een bepaalde invalshoek. Als een vliegtuig dan te steil optrekt (d.w.z. een grote ‘angle of attack’ heeft) kan dat leiden tot een  ‘pitch-up’ waarbij de neus steil omhoog draait en dat heeft invloed op de stabiliteit van het vliegtuig. Door de motor op verschillende plekken op de vleugel te plaatsen, veranderde deze ‘pitch-up’ reactie. 

Een van de leukste onderdelen van zijn afstudeeropdracht, was volgens Sjoerd het praktische deel van het project. Allereerst moest hij de nacelle, de behuizing van de motor, zelf lamineren, waarna hij de windtunnel in kon om zijn metingen te doen. Van Empelen: “Een van de grootste uitdagingen was de strakke deadline. Je krijgt maar kort de tijd in de windtunnel. Alles moet dus van te voren tot in de puntjes worden voorbereid.” Dit afstudeeronderzoek heeft een goede basis gelegd voor uitgebreider onderzoek naar het aerodynamische gedrag van onder andere het landingsgestel en winglets van de Flying-V. Inmiddels is de Flying-V al veel verder ontwikkeld en heeft de eerste testvlucht al plaatsgevonden. Sjoerd is blij dat hij heeft kunnen bijdragen aan het radicale vliegtuigontwerp. “Hopelijk zien we het vliegtuig in de toekomst daadwerkelijk full-scale vliegen!” 

Sjoerd van Empelen studeerde in 2020 af aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Hij behaalde er zowel zijn BSc als zijn MSc Aerospace Engineering. Zijn passie begon echter al veel eerder: Van Empelen is al jarenlang een fanatieke zweefvlieger.