Peter Hamersma neemt afscheid als opleidingsdirecteur MST

Nieuws - 30 november 2020 - Communication TNW

Peter Hamersma kijkt terug op een periode van 18 jaar, waarin er grote veranderingen in het onderwijs hebben plaatsgevonden. Hij begon in 2002 als een van de twee opleidingsdirecteuren van TNW. In dat jaar werd het bachelor-mastersysteem ingevoerd en het was zijn verantwoordelijkheid om de opleiding te splitsen in twee opleidingen. Als hij terugkijkt is hij er het meest trots op dat zowel de bachelor- als de masteropleiding een succes zijn geworden. De master Chemical Engineering trok snel veel buitenlandse studenten aan en kon zich meten met veel gerenommeerde buitenlandse universiteiten.

De bachelor was een ander verhaal. Bij zijn komst hadden de faculteiten FWN in Leiden en TNW in Delft een nieuwe bacheloropleiding opgezet met de naam Sustainable Molecular Science and Technology (SMST). Op dat moment waren er in Delft nog de bachelor Scheikundige Technologie & Bioprocestechnologie (STBT) en in Leiden de bachelor Scheikunde. Het was dan ook een grote uitdaging om deze drie opleidingen samen te voegen tot een opleiding. In 2006 werd de bachelor Molecular Science and Technology gestart. Een opleiding waaraan hij met hart en ziel heeft gewerkt en hij is trots op het resultaat: een bruisende opleiding met een jaarlijkse instroom van ca. 180 studenten.

Ofschoon Peter per 1 september met pensioen is gegaan, is hij toch nog twee dagen actief om zowel zijn opvolger Volkert van Steijn in te werken als een collega te vervangen die momenteel met ziekteverlof is. Een advies dat hij zijn opvolger meegeeft is: “kies het beste van de twee universiteiten en creëer je eigen koers!”.