Saša Kenjereš benoemd tot hoogleraar

Nieuws - 24 september 2020 - Communication TNW

Het college van bestuur heeft besloten Saša Kenjereš (Chemical Engineering) te benoemen tot hoogleraar

De onderzoeksfocus in het Lab van Kenjereš ligt op wiskundige modellering, geavanceerde computersimulaties en state-of-art experimenten op basis van de gecombineerde deeltjesbeeldvormingssnelheidsmeting (PIV) en magnetische resonantiebeeldvorming (MRI) om complexe bloed- en luchtstromen in het patiënt specifieke cardiovasculaire systeem en ademhalingssystemen na te bootsen.

“Momenteel zijn we getuige van snelle trends van een nauwe convergentie van onderzoeksthema's tussen de ingenieurswetenschappen, levenswetenschappen, gezondheidszorg en biomedische velden. Ik geloof sterk in het enorme potentieel van het combineren van techniek (chemisch, biomedisch, mechanisch), wetenschap (toegepaste fysica, toegepaste wiskunde, informatica, high-performance computing), geneeskunde en biologie bij het oplossen van enkele van de meest uitdagende onderzoeksvragen die te maken hebben met de vroege identificatie, diagnostiek en efficiënte behandeling van verschillende ziekten bij mensen.

Mijn persoonlijke doel is om de overdracht van kennis, modellen, computercodes en experimentele benaderingen van mijn engineering Lab naar praktische klinische toepassingen te zien. Dit wordt bereikt door een strategische samenwerking met Universitair Medische Centra in Nederland (EMC Rotterdam, LUMC Leiden, AMC Amsterdam, UMC Maastricht, UMC Radboud) en in het buitenland (ETH Zürich, Universiteit Gent, AGH University of Science and Technology in Krakau, Huston Methodist Research Institute and Hospital en Harvard School of Public Health).

Parallel aan het onderzoek heb ik meer dan 150 MSc- en BSc-studenten begeleid van verschillende opleidingen binnen de TU Delft, waaronder Technische Natuurkunde, Scheikundige Technologie, Werktuigbouwkunde, Molecular Science & Technology en Toegepaste Wiskunde.”