Atsushi Urakawa wint de prestigieuze “Japan Academy Medal” nadat hij eerder de JSPS-prijs ontving

Nieuws - 12 januari 2021 - Communication TNW

De Japan Academy heeft aangekondigd dat aan Atsushi Urakawa de "Japan Academy Medal" is toegekend. Deze prijs wordt uitgereikt aan 6 vooraanstaande onderzoekers die de JSPS Award hebben ontvangen (uitgereikt door de Japan Society for the Promotion of Science) die Urakawa vorige maand ontving. In totaal ontvingen 25 onderzoekers uit alle vakgebieden in deze ronde de JSPS Award.

De prijs wordt toegekend voor de ontwikkeling van verschillende CO2-katalytische conversietechnologieën en de methodologieën om katalytische reacties te bestuderen terwijl katalysatoren functioneel zijn, bijvoorbeeld onder hoge druk en hoge temperatuuromstandigheden (zogenaamde operando-omstandigheden) om de unieke toestanden van katalysatormaterialen te begrijpen en actieve soorten chemicaliën die bij reacties betrokken zijn.

De prijs is zeer prestigieus en een van de hoogste erkenning in de academische wereld (op alle gebieden, niet alleen in de wetenschap) in Japan. Het erkent relatief jonge onderzoekers met een rijke creativiteit, uitmuntende onderzoekscapaciteit en uitstekende beloften om een ​​van de wereldleiders op hun onderzoeksgebied te worden. De Japan Academy en de JSPS erkennen hiermee Urakawa's opmerkelijke bijdragen aan de katalyse-wetenschap en verwachten voortzetting van zijn rol in het innoveren en leiden van het veld.

Atsushi Urakawa:

“Deze prijs betekent veel voor het belang van ons onderzoek bij het genereren van nieuwe kennis en methodologieën. Ik kon deze erkenning niet alleen bereiken en ik bedank mijn voormalige en huidige collega's oprecht voor het leveren van kwaliteit en passie voor ons onderzoek. Bovendien vereist het ontvangen van deze prijs grote steun van verschillende instanties in Japan. Het lijkt een wonder en het is gewoon een eer van onschatbare waarde, aangezien ik na mijn bachelorstudie al meer dan 20 jaar uit Japan ben om aan mijn masterstudie aan de TU Delft te beginnen.

Ik heb uitstekende en stimulerende medewerkers en vrienden bij universiteiten, onderzoeksinstituten en bedrijven in Japan. Door deze erkenning kunnen onze banden sterker worden. Ik zal samen evenementen blijven organiseren, excellente onderzoekers uit Japan (en van hier naar daar) samenbrengen en lezingen houden in Japan ten behoeve van het bevorderen van de wetenschap en het onderwijs aan onderzoekers van de volgende generatie hier en daar.

De prijsuitreiking vindt doorgaans plaats in februari in aanwezigheid van representatieve leden van de koninklijke familie. Helaas is dit evenement voor het eerst afgelast vanwege de pandemie. In ieder geval werd mij gevraagd om wat informatie over mijn onderzoek met hen te delen. Het is erg bemoedigend om hun gretigheid en interesse te ervaren om meer te weten te komen over het baanbrekende onderzoek van de winnaars. "

Bekijk hier de ontvangers van de Japan Academy Medal