OVERLEAF: veilige en betaalbare waterstofopslag in vliegtuigen

Nieuws - 11 oktober 2022

Eerder dit jaar werd het Horizon Europe innovatieconsortium OVERLEAF gelanceerd. Het 10-koppige consortium uit 6 Europese landen ontwikkelt een nieuwe cryogene vloeibare waterstofopslagtank onder lage druk voor vliegtuigen. TU Delft onderzoekers Dr. Roger Groves (Aerospace Engineering) en Dr. Lars Bannenberg (Applied Sciences) en technicus Herman Schroeders (Applied Sciences) maken deel uit van het consortium. Zij ontwikkelen sensortechnologie voor de veiligheidssystemen die nodig zijn voor deze waterstofopslagtanks. Roger Groves: "Met dit onderzoek dragen we bij aan de overgang naar schone luchtvaart."  

Credit: Getty Images

Vliegen op waterstof wordt beschouwd als een belangrijke stap naar klimaatneutrale luchtvaart, maar het komt met zijn uitdagingen. De waterstof moet veilig, efficiënt en betaalbaar worden opgeslagen en gebruikt aan boord van vliegtuigen, er is een logistieke puzzel voor de distributie van waterstof naar luchthavens en natuurlijk moet de waterstof duurzaam worden geproduceerd. Het OVERLEAF-consortium richt zich op de eerste uitdaging: de opslag van vloeibare waterstof aan boord van vliegtuigen. Het ontwikkelt een nieuwe cryogene opslagtank voor vloeibare waterstof onder lage druk voor vliegtuigen, gebaseerd op een combinatie van innovatieve functionele en hoogwaardige materialen, thermische isolatiematerialen en sensoren voor de detectie van waterstoflekken.

Roger Groves van Aerospace Engineering en Lars Bannenberg en Herman Schroeders van Applied Sciences ontwikkelen de sensortechnologie die nodig is voor het veilig gebruiken van waterstoftanks. Voor lekdetectie gebruiken zij gepatenteerde waterstofdetectiematerialen die zijn ontwikkeld met behulp van de neutronenreflectometer van het Reactor Instituut Delft. Een bijzondere uitdaging is het testen en aanpassen van deze materialen zodat ze waterstof kunnen detecteren, zelfs bij lage temperaturen, wat essentieel is om lekken van waterstoftanks in vliegtuigen op te sporen. Daarnaast ontwikkelen ze ook de ‘structural health monitoring’ systemen die de degradatie kunnen meten van de waterstofopslagtank die ontstaat als gevolg van de extreme temperatuurschok bij het vullen van de tank.

OVERLEAF, dat in mei 2022 van start ging, heeft een looptijd van drie jaar en bestaat uit een tienkoppig consortium uit zes Europese landen. Het wordt geleid door het Spaanse composietstructuren bedrijf Aciturri Engineering in samenwerking met toonaangevende innovatieve bedrijven en leveranciers in de luchtvaartsector, evenals academische instellingen, waaronder de TU Delft.

Bezoek de OVERLEAF website.

/* */