NWO Open Technologie Programma financiering voor Daan Pool en Daniele Ragni

Nieuws - 31 oktober 2023

Daan Pool en Daniele Ragni hebben beiden financiering ontvangen van NWO in het kader van het Open Technologie Programma. Dr. Ragni ontving de financiering voor zijn onderzoeksvoorstel Ampere, dat tot doel heeft het geluid van vliegtuigen en windturbines te verminderen door het ontwikkelen van innovatieve doordringbare materialen. Dr. Pool ontving financiering voor het project FITS, dat gericht is op de ontwikkeling van nieuwe touch-screens die vingerbewegingen corrigeren en tactiele feedback gebruiken om aanraking te simuleren.

Ampère: Aeroacoustic Multi-path Permeable geometries for airfoil Edge-noise Reduction

Vliegtuigen en windturbines produceren geluid als gevolg van de interactie tussen de machine en de lucht. Het doel van het AMPERE-project is om een nieuwe benadering te ontwikkelen om dit geluid te verminderen door gebruik te maken van doordringbare materialen. Deze materialen zijn gevuld met kleine kanaaltjes die de drukschommelingen, die een bron van geluid zijn, dempen. Door een nieuw model te creëren, dat enigszins vergelijkbaar is met een elektrisch circuit, willen de onderzoekers begrijpen hoe lucht door deze complexe materialen stroomt.

Op dit moment kunnen we niet goed voorspellen hoe het aerodynmisch gedrag van deze materialen is wanneer de luchtdruk verandert. Het AMPERE-project werkt eraan om deze materialen beter aanpasbaar te maken aan verschillende niveaus van drukschommelingen, vergelijkbaar met adaptieve koptelefoons met ruisonderdrukking die reageren op wisselend omgevingsgeluid.

Het uiteindelijke doel is om de werking van vliegtuigen en windturbines stiller en milieuvriendelijker te maken door materialen te ontwikkelen die hun geluid met wel 10 decibel (dB) verminderen zonder afbreuk te doen aan hun prestaties.

Daniele Ragni

Daniele Ragni

Toekomstige Touchscreens in voertuigen

Touchscreens zijn steeds vaker onderdeel van cockpits van vliegtuigen, de dashboards van auto’s, en bruggen van schepen. Ze vergen minder onderhoud, zijn gebruiksvriendelijk en effectief  als gebruikersinterface voor (deels) geautomatiseerde voertuigen. Toch zijn er voor het gebruik in voertuigen nog flinke problemen: met name het feit dat je altijd naar een touchscreen moet kijken om er iets op te doen. Bovendien maken bewegingen van het voertuig het moeilijk om je vinger op de juiste plek aan te raken.

We weten al dat het gebruik van een touchscreen tijdens het rijden in een auto de reactietijden van bestuurders vele malen langer maakt dan we zien bij rijden onder invloed. Kortom, het gebruik van touch-screens in voertuigen kan leiden tot meer ongelukken, iets waar grote zorgen om zijn.

Het doel van het FITS onderzoek is om deze problemen op te lossen door touchscreens te ontwikkelen die voelbare feedback geven en die door beweging veroorzaakte vingerbewegingen compenseren. Zo willen de onderzoekers bijdragen aan de veiligheid van toekomstige voertuigen.

Voor ons is de subsidie erg belangrijk om we nu twee promovendi en een post-doc aan kunnen nemen die het onderzoek verder kunnen uitbouwen. Tot nog toe werkten we vooral samen met onze MSc studenten. Bovendien hebben we partijen bij elkaar kunnen brengen.

Daan Pool

Daan Pool

Het FITS-project is een directe samenwerking met Dr. Ir. Yasemin Vardar van de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Materiaalwetenschappen. Het project wordt ondersteund door partners uit de lucht- en ruimtevaart, de automobielindustrie en de maritieme sector: ScioTeq, NLR, VNV, Abbink Aviation Consultancy, SWOV, Mercedes en Damen. Het Ampere projectteam werkt samen met LM Windpower, NLR, SONACA en het Von Karman Instituut.

Het Open Technologie Programma

Het Open Technologie Programma biedt financiering voor excellent onderzoek, met het oog op mogelijke toepassing van de resultaten. Het programma geeft bedrijven en andere organisaties een laagdrempelige manier om aan te haken bij wetenschappelijk onderzoek dat moet leiden tot toepasbare kennis. In totaal financiert NWO zeven onderzoeksprojecten met een totaalbedrag van 5,8 miljoen euro. Betrokken bedrijven en andere organisaties investeren ongeveer 950 duizend euro in de projecten.