Diploma-uitreiking van 500ste Engineering Doctorate

Nieuws - 13 juli 2023 - Communication TNW

De faculteit Technische Natuurwetenschappen vierde een mijlpaal van de 500ste Engineering Doctorate (EngD) diploma-uitreiking op 9 juni 2023. Veertien nieuwe EngD's hebben hun ontwerpstage met succes afgerond. Samen met alle voorgangers hebben sinds 1991 in totaal 512 EngD'ers hun diploma behaald.

Paulien Herder, decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen, presenteert de aantallen afgestudeerden die een EngD-diploma behaald hebben.

De EngD (Engineering Doctorate degree, voorheen PDEng) programma's zijn ontwerpstages die worden aangeboden door TU Delft, bedoeld om trainees met een masterdiploma academische ontwikkelingen te leren vertalen naar praktische toepassingen en industriële producten. Gedurende twee jaar volgen de trainees vakken en werken ze samen in projecten met industriële partners, met het eenjarige Individual Design Project als het bewijs voor hun vaardigheden. De faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) biedt vier EngD-programma's aan: Process & Equipment Design, Chemical Product Design, Bioproduct Design en Bioprocess Engineering.

Paulien Herder, decaan van de faculteit TNW, begeleidde het feestelijke minisymposium als voorzitter bij Heinde & Ver in Delft. Veertien pas afgestudeerden van TNW ontvingen hun EngD-diploma. Samen met alle voorgangers hebben sinds 1991 in totaal 512 afgestudeerden hun opleiding succesvol afgerond. Het evenement werd bijgewoond door alumni, vertegenwoordigers van bedrijven en huidige- en oud-medewerkers van TU Delft die door de jaren heen betrokken zijn geweest bij de programma’s van TNW.

Tijdens het mini-symposium deelden opleidingsdirecteuren Marcel Ottens (Bioprocess Engineering) en Pieter Swinkels (Process & Equipment Design) inzichten over de geschiedenis en de huidige status van de opleidingen. Directeur Onderwijs Chris Kleijn presenteerde de positie van deze opleidingen binnen TNW. Als alumni van de EngD-programma’s waren de vertegenwoordigers van Janssen Biologics, Shell, Cargill en DSM in staat hun eigen ervaring te delen. Professor Luuk van der Wielen benadrukte het belang van de EngD-programma's voor innovatie in de energietransitie, circulaire chemie en in voedsel- en waterzekerheid in de nabije toekomst, zowel binnen als buiten Nederland.

Pieter Swinkels (links) en Marcel Ottens (rechts) houden een plaquette vast met de namen van alle 512 EngD-afgestudeerden van de faculteit Technische Natuurwetenschappen.