NWO-subsidie voor afstembare nanoporiën voor selectief transport en 3D printen van bouwmaterialen van bacteriën

Nieuws - 28 november 2023 - Communication TNW

De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft subsidies toegekend aan 28 veelbelovende onderzoeksprojecten op het gebied van Exacte- en Natuurwetenschappen (ENW), waaronder twee van de faculteit Technische Natuurwetenschappen aan de Technische Universiteit Delft. De beurzen tot 50.000 euro maken deel uit van de Open Competitie ENW-XS. Eva Bertosin ontvangt de beurs voor haar werk met nanoporiën. Kui Yu ontvangt de beurs voor zijn onderzoek naar levende bouwmaterialen.

Dynamische poortwachters: maat-afstembare nanoporiën voor selectief transport over membranen

Veel celtypen hebben kanalen in hun celmembraan waardoor ze zeer efficiënt en selectief kunnen communiceren met hun omgeving. De mogelijkheid om dit kunstmatig na te maken zou een enorme technologische vooruitgang betekenen op het gebied van de nanotechnologie en synthetische biologie, met zelfs potentieel voor nanogeneesmiddelen. Geïnspireerd door de opmerkelijke eigenschappen van deze biologische kanalen, wil Bertosin selectieve en in-grootte-verstelbare nanopores maken van DNA, die kunnen functioneren als synthetische transportkanalen door membranen. Met dit systeem kunnen we eiwittransport bestuderen, een kunstmatige celkern bouwen, nieuwe systemen ontwikkelen voor geneesmiddelenafgifte en compartimenten ontwikkelen voor gecontroleerde chemische reacties.

3D printen van bouwmaterialen geproduceerd door bacteriën

De huizen waarin we wonen zijn over het algemeen gemaakt van gewapend beton, waarvoor extreem hoge temperaturen en ingewikkelde stappen nodig zijn. Om het energieverbruik beter te beheersen en de milieuvervuiling terug te dringen is een duurzame verwerkingsmethode voor de productie van de volgende generatie bouwmaterialen nodig. Ter inspiratie wendden we ons tot bacteriën, die verschillende enzymen afscheiden die chemische reacties in milde omstandigheden bevorderen, waarbij organische vezels en anorganische materialen worden geproduceerd bij lagere, duurzame temperaturen. Yu streeft ernaar een combinatie van 3D-printtechnieken en door bacteriën geïnduceerde biomineralisatiemethoden te gebruiken om sterke, taaie, en duurzame bouwmaterialen te produceren.

Lees hier het nieuwsbericht van de NWO