Leo Kouwenhoven universiteitshoogleraar bij TU Delft QuTech

Nieuws - 28 november 2023 - Webredactie Communication

Per 1 maart 2024 zal prof.dr.ir. Leo Kouwenhoven in dienst treden als universiteitshoogleraar bij TU Delft QuTech, het onderzoeksinstituut van de TU Delft en TNO.  Prof. Kouwenhoven is reeds sinds 1999 verbonden aan de TU Delft als hoogleraar. Na een dienstverband bij Microsoft, waarbij hij samen met onderzoekers van de TU Delft zich richtte op de ontwikkeling van quantum computers op basis van Majorana deeltjes, heeft Leo Kouwenhoven de afgelopen periode als zelfstandig onderzoeker promotietrajecten begeleid bij de TU Delft. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat Leo Kouwenhoven zijn bijzondere bijdrage aan de wetenschap bij TU Delft gaat voortzetten.

In de afgelopen jaren is er veel aandacht geweest voor het Majorana-onderzoek aan de TU Delft en Leo Kouwenhoven. Dit fundamentele onderzoek was opzienbarend in zijn soort en betrof het ontwikkelen van robuste qubits gebaseerd op Majorana toestanden welke de eigenschap hebben dat ze beschermd zijn tegen quantumfouten. In relatie tot een tweetal publicaties uit 2017 en 2018 over dit wetenschappelijk onderzoek zijn in de jaren 2020 tot en met 2023 door de Commissie Wetenschappelijke Integriteit van TU Delft twee afzonderlijke onderzoeken (alsook in één geval door het Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit) gedaan naar mogelijke schending(en) van wetenschappelijke integriteit.  Er zijn geen schendingen van de wetenschappelijke integriteit vastgesteld. Leo Kouwenhoven heeft als leidinggevende en ‘corresponding author’ bij de eerste publicatie (verwijtbaar) onzorgvuldig gehandeld. Bij de tweede publicatie, waarvan het integriteitsonderzoek onlangs is afgerond, treft hem geen blaam.

Leo Kouwenhoven : “Ik ben blij om terug te komen bij de TU Delft. De afgelopen jaren waren zwaar, maar ik ben blij dat ik verantwoording heb kunnen afleggen over het onderzoek waaraan ik al die jaren leiding heb gegeven. De conclusies van het Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit en het CvB zijn dat er geen schending van de wetenschappelijke integriteit heeft plaatsgevonden. Ten aanzien van de publicatie Quantized Majorana Conductance is geconcludeerd dat ik daar als leidinggevende zorgvuldiger had moeten zijn en daar ben ik het helemaal mee eens. Nu het integriteitsonderzoek is afgerond kan het wetenschappelijke debat weer worden voortgezet”.

Wetenschappelijk directeur QuTech Lieven Vandersypen : “QuTech is blij dat Leo Kouwenhoven terugkeert aan de TU Delft en met zijn buitengewone kennis en expertise kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het onderzoek op zoek naar robuuste qubits, die minimaal verstoord worden door hun omgeving. Het onderzoeksveld waarin Leo opereert is van fundamentele betekenis en betreft ‘cutting edge’ techniek.”

”Gelukkig hebben de promovendi en postdocs niet stil gezeten de afgelopen jaren. Ze zijn succesvol geweest met een alternatieve aanpak voor het realiseren van majorana toestanden, de zogenaamde Kitaev ketting. Deze nieuwe aanpak is veelbelovend voor -in eerste instantie- fundamenteel quantumonderzoek en eventueel later als basis voor een nieuwe qubit", aldus Leo Kouwenhoven.