TU Delft op 16e positie in THE Engineering & Technology ranglijst

Nieuws - 06 november 2023 - Webredactie Communication

De TU Delft stijgt wereldwijd naar de 16e plaats in de Engineering & Technology ranglijst van de Times Higher Education Subject Rankings 2024 die 26 oktober is gepubliceerd. Dit is voor een technische universiteit als de TU Delft de meest relevante categorie. De afgelopen vier jaar nam de universiteit in deze categorie de 21e positie in. Het is de hoogste positie die TU Delft in Engeneering & Technology tot nu toe gerealiseerd heeft. In Europa neemt TU Delft de 5e plaats in.

Over het geheel genomen scoort TU Delft dit jaar beter dan vorig jaar. Op alle vakgebieden is zij gestegen of gelijk gebleven, alleen op Arts & Humanities zakt de TU Delft 3 plaatsen naar een 22ste positie. De stijging heeft waarschijnlijk te maken met de veranderde methodologie, die in het voordeel van de TU Delft werkt.

Opvallend blijft het resultaat van de TU Delftpositie binnen Arts & Humanities. Arts & Humanities is voor THE een container begrip voor de volgende vakgebieden: art, performing arts, design, languages, literature, linguistics, history, philosophy, theology, architecture and archaeology. Binnen de TU Delft zijn dat waarschijnlijk voornamelijk architectuur, design en filosofie. De hoge positie op dit vakgebied is opvallend voor een technische universiteit, maar in de QS subject rankings scoort de TU Delft ook al heel hoog op architecture (3) en arts & design (13).

Subject

rank 2024

Engineering & Technology

Arts & Humanities

Computer science

Social Sciences

Physical Sciences

Education

Life Sciences

Clinical, Pre-Clinical & Health

THE Subject Rankings

De THE-rankings zijn een van de toonaangevende ranglijsten van universiteiten in de wereld. Elk van die lijsten heeft andere eigenschappen en gebruikt net een andere samenstelling van indicatoren. Jaarlijks brengt THE naast de World University Rankings aparte Subject Rankings uit. Dergelijke ranglijsten zijn voor universiteiten vooral van belang voor het aantrekken van internationaal talent, omdat ze door internationale studenten en wetenschappers veel geraadpleegd worden.

Nieuwe methodologie

De subject rankings zijn opgebouwd uit dezelfde 13 indicatoren als de THE World University ranking die gegroepeerd worden in de hoofdonderdelen Teaching, Research Environment, Research Quality, International Outlook en Industry. Times Higher Education heeft voor de World University Rankings haar methodologie aangepast. Dezelfde verandering zijn ook doorgevoerd in de subject rankings. De grootste veranderingen zijn op het gebied van citatie gerelateerde indicatoren. De oude citatie impact indicator weegt nu voor 15% mee i.p.v. 30%. De ruimte die daarmee gemaakt is op opgevuld door drie nieuwe citatie gerelateerde indicatoren. Daarnaast is een indicator voor patenten toegevoegd en de indicator International Co-authorship. Deze wijzigingen hebben allemaal een positieve impact op de score van de TU Delft.

Meer informatie

De volledige resultaten zijn hier te vinden: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/by-subject.

Hier vindt u meer over de verschillende ranglijsten.