Lunchlezing ‘De plantaardige transitie’ – meld je aan!

Nieuws - 21 februari 2024

Voor de toekomst van mens en planeet, is het wenselijk dat we minder dierlijke en meer plantaardige eiwitbronnen gaan eten. Wat houdt dat precies in? TU Delft professor Henk Noorman en topsporter roeien Janneke van der Meulen, vertellen meer over de eiwittransitie en sporten met een plantaardig dieet. Meld je onderaan de pagina aan voor de lunchlezing ‘De plantaardige transitie’ in de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel op 6 maart.

De lezing begint om 12.45 uur in Pulse, Hall 2 met een gratis veganistische lunch vanaf 12.30 uur. Deze lezing is onderdeel van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, waar TU Delft aan meedoet.

Plantaardig voedsel heeft een positief effect op het milieu en klimaat. Door meer plantaardig te eten, zetten we stappen als universiteit naar onze ambitie; om in 2030 CO-neutraal, klimaatadaptief en circulair te opereren.

Henk Noorman

Henk Noorman is opgeleid als scheikundig ingenieur aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij promoveerde in systeembiologie aan de TU Delft in 1991. Sinds 1994 werkt hij bij DSM en werkte hij in verschillende projecten ten rondom bio-based producten. Daarbij is hij hoogleraar Bioprocess Design aan TU Delft.
Henk Noorman: ‘In 2050 zijn we met 10 miljard mensen, en is de middenklasse een stuk groter dan nu. De verwachting is dat de eiwitvraag dan minstens 50% hoger zal zijn. Om de bevolking binnen de grenzen van de planeet te voeden, moeten we overschakelen op een duurzamere productie van belangrijke dierlijke eiwitten, moeten we plantaardige eiwitalternatieven opschalen en moeten we manieren vinden om de resterende eiwitkloof te dichten met duurzame, innovatieve eiwitten. Belangrijkste uitdagingen: het creëren van plantaardig voedsel met behoud van smaak, textuur en gezondheid, en het realiseren van schaalbare 'derde route’-eiwitten. In deze lezing gaan we in op de aspiraties van dsm-firmenich in de eiwittransitie.

Janneke van der Meulen

Janneke van der Meulen rondde twee masters af aan de Erasmus Universiteit. Ze schreef drie boeken waarvan de laatste, De Eiwitleugen, veel stof deed doen opwaaien.

Ze is 4-voudig wereld kampioen kustroeien op de lange afstand. In 2023 werd ze ook voor het eerst wereldkampioen op de sprint afstand. Naast dat Janneke moeder is, traint ze 6 dagen per week twee keer per dag in voorbereiding op de volgende wedstrijd. Met haar bedrijf: DE WIN-WIN METHODE - voor winnaars - zonder verliezers, helpt ze met haar coaching, trainingen en lezingen andere mensen én de wereld ook winnen.

Voor de natuur en de dieren is het overduidelijk: we moeten minder vlees en andere dierlijke producten eten. Maar is dat wel gezond voor de mens? Krijg je dan, bijvoorbeeld als (top)sporter of jonge moeder, wel genoeg eiwitten binnen? En genoeg B12 en ijzer? In de lezing vertelt ze hier meer over.

Aanmelden

De lunchlezing is toegankelijk voor studenten en medewerkers van TU Delft, maar ook van andere universiteiten in Nederland.

Registratie is verplicht.