Laatste Nieuws

899 resultaten

08 april 2022

TU Delft en TNO maken industrie klaar voor opschalingsfase schone fabriek

Tekorten aan olie en gas laten niet alleen de prijzen van gas en benzine maar ook van kunststof, medicijnen en cosmetica stijgen. Om onze maatschappij minder afhankelijk te maken van fossiele bronnen en klimaatverandering tegen te gaan, moet de chemische industrie radicaal veranderen. De afgelopen jaren hebben TU Delft en TNO het fundament gelegd voor schonere productieprocessen voor de chemische industrie. Binnen het nieuwe samenwerkingsverband e-Chem zetten ze de volgende stap: het daadwerkelijk bouwen van de schone fabriek van de toekomst.

06 april 2022

TU Delft voor het eerst in top 10 van QS Engineering & Technology universiteiten in de wereld

In de op 6 april 2022 gepubliceerde QS World University Rankings by Subject staat de TU Delft op een 10e positie op Engineering & Technology. Daarnaast behaalt de TU Delft in tien vakgebieden een positie in de top 20.

04 april 2022

Onmiddellijke versnelling mondiale klimaatactie nodig om doel 1,5 graden nog te kunnen halen

Het doel van het klimaatakkoord van Parijs – het streven om de opwarming van de aarde beperkt te houden tot 1,5 graden – raakt buiten zicht, tenzij landen gezamenlijk meer ambitie tonen en onmiddellijk in actie komen. Dat stellen de vijf Nederlandse klimaatexperts die aan het vandaag verschenen IPCC-rapport hebben bijgedragen. Een dergelijke versnelling en versterking van beleidsmaatregelen is nog mogelijk – maar vereist een verregaande transformatie van de systemen die ten grondslag liggen aan onze economie, zoals energie, industrie, transport en landbouw. De komende jaren zijn daarbij doorslaggevend. Dit zijn enkele van de belangrijkste conclusies van het IPCC-rapport dat vandaag is gepubliceerd.

04 april 2022

Intel en QuTech leveren eerste industrieel geproduceerde qubit

Ingenieurs van Intel en wetenschappers van QuTech hebben de eerste qubit afgeleverd die is gemaakt in dezelfde industriële productiefaciliteiten waar conventionele computerchips in massaproductie worden vervaardigd.

24 maart 2022

Opening Quantum Applicatie Lab

Quantum Applicatie Lab brengt voordelen quantumtechnologie versneld naar de samenleving

21 maart 2022

Delfts onderzoek in tien NWA-ORC consortia

18 maart 2022

ERC Consolidator Grants en ERC Starting Grant voor onderzoekers van de TU Delft

De aan de TU Delft verbonden onderzoekers Akira Endo (EWI) en Daniel Tam (3mE) hebben een Consolidator Grant van de Europese Onderzoeksraad (ERC) toegekend gekregen. Javier Alonso-Mora is de ontvanger van een Starting Grant van de ERC. Deze Europese beurzen worden verstrekt aan ambitieuze “grensverleggende onderzoeksprojecten” met een looptijd van vijf jaar.

17 maart 2022

Agressieve kankercel in de spotlight

Uitzaaiingen bij kanker zijn vaak te wijten aan enkele afwijkende cellen. Die gedragen zich agressiever dan de andere kankercellen in een tumor. Miao-Ping Chien en Daan Brinks werken vanuit twee verschillende universiteiten samen aan een methode om die cellen op te sporen. Hun onderzoek is nu gepubliceerd in Nature.

16 maart 2022

TU Delft en Maasstad Ziekenhuis maken eerste medisch product van ziekenhuisafval

Delftse onderzoekers onderzochten samen met het Maasstad Ziekenhuis hoe ze van afval uit operatiekamers nieuwe medische producten kunnen vervaardigen. Het resultaat is de productie van een instrumentenopener.

15 maart 2022

Vici’s voor twee Delftse toponderzoekers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan twee Delftse wetenschappers een Vici-financiering toegekend van maximaal 1,5 miljoen euro. Hiermee kunnen zij gedurende vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep verder uitbouwen. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland en is gericht op gevorderde onderzoekers.