Waarom belanden innovaties in de Vallei des Doods?

Nieuws - 15 september 2021 - Heather Montague

Als het gaat om innoveren in grote organisaties, waarom sterven zoveel concepten voordat ze gerealiseerd zijn? Het promotieonderzoek van Barend Klitsie onderzocht welke organisatorische voorwaarden innovators helpen om de Vallei des Doods te trotseren en tot duurzame implementatie te komen.

The challenges of innovation

Klitsie’s interest in the topic arose during his master’s thesis, where he developed a tool for large organisations to identify their major challenges in the innovation process. While testing the tool, he discovered that there was one common challenge that all innovation managers found particularly hard to tackle: implementing innovations.

Building on that, Klitsie wanted to explore the relationship between design practices in innovation and the so-called Valley of Death (VoD) - the gap that exists between concept generation and implementation. Nowadays many companies set up innovation labs or hubs, tasking tech savvy people to come up with ways to improve products or services. But a lot of the ideas generated end up as test concepts and don’t actually impact the bottom line, particularly in large organisations. “Concepts fall into the gap between the people who do research and conceptualisation and on the other hand the people who are running the organisation,” he said.

Lees Barend Klitsie's thesis:
De illustratie bovenaan deze pagina en op de cover van Barend Klitsie's thesis is een detail uit 'The Objective Truth Factory' van de hand van Carlijn Kingma.

Onderzoek in actie

Klitsie kreeg een unieke kans en nestelde zich in de organisatie van de KLM (Royal Dutch Airlines). Door middel van actieonderzoek, een samenwerkingsaanpak die enige gelijkenis vertoont met Research Through Design, onderzocht hij 14 maanden lang zowel eerdere mislukte projecten als lopende projecten om de interne organisatieprocessen te doorgronden. "Het kernconcept is dat er een lus is die je doorloopt, een verbeteringslus, die inhoudt dat je een probleem probeert te begrijpen, een hypothese ontwikkelt over wat het probleem is en hoe je het zou kunnen oplossen, probeert een oplossing te implementeren om het te verbeteren en vervolgens reflecteert op wat je hebt gedaan," aldus Klitsie. "Je lost het probleem niet per se op, maar je leert er wel meer over door het proces."

Building an understanding of the company and the VoD phenomenon, Klitsie then moved towards investigating conditions that contribute to a VoD with a focus on the role of design practices. And finally, he explored how design interventions in an organisational context could contribute to implementation success. From this, he identified ten barriers that impact innovation implementation. These include things like organisational, project and process barriers. “There is always a risk of the Valley of Death,” said Klitsie, “but when one or more of these ten things are present in a project then the chance is higher.”

Opgedane kennis, overgedragen kennis

De inzichten uit Klitsie's onderzoek hebben geleid tot zes richtlijnen, aanbevelingen die gebruikt kunnen worden door managers en ontwerpers die een organisatorische infrastructuur willen ontwerpen die innovatie-implementatie vergemakkelijkt. Een deel van het voordeel van actieonderzoek, legde hij uit, is dat naarmate hij dingen leerde, het bedrijf dat ook deed. De kennis en inzichten die hij heeft opgedaan zijn al overgedragen aan KLM en een aantal van de bevindingen van zijn scriptie zullen het uitgangspunt vormen voor hun verdere samenwerking met de TU Delft.

Over de scriptie zei hij: "Waar ik het meest trots op ben is dat de Vallei des Doods nogal een vaag concept was toen ik ermee begon, super hoog niveau. Gedurende mijn onderzoek heb ik het concept eigenlijk geherdefinieerd en een model gemaakt dat het heel duidelijk beschrijft. Ik denk dat dit heel nuttig is voor zowel onderzoekers als praktijkmensen, om analyses te maken van hun werk."

Een nieuwe kijk op designonderwijs

Er zit ook een educatieve component aan Klitsie's onderzoek. Als ontwerpers sociale impact willen realiseren, moet het designonderwijs zich volgens hem aanpassen aan deze meer strategische rol. "We moeten verder gaan dan toekomstige ontwerpers te leren hoe ze innovatieve interfaces, producten en systemen kunnen genereren. We moeten hen leren hoe ze kunnen bijdragen tot de implementatie en, uiteindelijk, de impact. Dit houdt in dat we uitgaan van een breder begrip van design, dat we studenten tools en vaardigheden bieden om gevoeliger te worden voor de organisatorische context en dat we hen helpen begrijpen wat implementatie beïnvloedt en welke strategieën ze kunnen volgen om implementatie te bereiken."

Het leven na zijn promotie omvat voor Klitsie het werken voor een adviesbureau waar hij nu een deel van deze kennis en ervaring in de praktijk kan brengen.

/* */