29 februari 2024

NWO Vici-subsidies voor Guido de Croon en Marios Kotsonis

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan drie Delftse wetenschappers een Vici-financiering toegekend van maximaal 1,5 miljoen euro. Twee ervan zijn collega’s van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek: prof. Guido de Croon en prof. Marios Kotsonis.

27 februari 2024

ERC grants voor Coen de Visser and Marios Kotsonis

De European Research Council (ERC) heeft bekend gemaakt dat Marios Kotsonis en Coen de Visser een ERC Consolidator Grant ontvangen. De ERC Consolidator Grant is gericht op onderzoekers met 7 tot 12 jaar ervaring sinds hun promotie, veelbelovende resultaten en een uitstekend onderzoeksvoorstel en heeft een looptijd van 5 jaar.

08 februari 2024

Hoe sociale wetenschappen kunnen bijdragen aan een eerlijker energietransitie

'Mensen die rond een testlocatie voor vliegerenergie in Duitsland wonen ervaren daarvan dezelfde geluids-, milieu- en veiligheidseffecten als van het dichtstbijzijnde reguliere windmolenpark. Het vliegersysteem scoort wel beter op visuele effecten.' Dit zijn de belangrijkste conclusies van een vernieuwend onderzoek naar de sociale gevolgen van vliegerenergie door promovenda Helena Schmidt van de TU Delft, in samenwerking met de Medical School Hamburg.

05 februari 2024

Professor Axelle Viré brengt frisse wind in energietransitie

"Met drijvende windenergietechnologie getest in hybride labs kunnen we het gebruik van offshore windenergie in de energietransitie radicaal opschalen en versnellen," zegt Axelle Viré, Full Professor of Floating Wind Energy aan de TU Delft in haar inaugurele rede op 16 februari 2024.

30 januari 2024

TU Delft Educator of the Year 2023 Alessandro Bombelli: "Het begint allemaal met onderwijs".

Dr. Alessandro Bombelli, die bekend staat om zijn open, interactieve manier van lesgeven en zijn leuke en innovatieve onderwijsmethodes, is uitgeroepen tot TU Delft Educator of the Year 2023.

26 januari 2024

TU Delft Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek neemt maatregel voor 30% vrouwelijke instroom in de bacheloropleiding

Het percentage vrouwelijke studenten dat start in de bachelor Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft groeit al een aantal jaren eigenlijk niet meer. Het percentage ligt op dit moment rond de 20%. “Dat is wat ons betreft niet genoeg. We willen het aandeel daarom in een keer laten groeien tot 30% bij de instroom van het komende studiejaar”, aldus Directeur Onderwijs Joris Melkert.

11 januari 2024

Hoe levende materialen van algen het best koolstof kunnen opnemen

Wetenschappers van de TU Delft hebben ontdekt hoe microalgencellen optimaal kunnen groeien in een fotosynthetisch gemanipuleerd levend materiaal. Deze microalgen nemen CO2 op uit de lucht en zetten licht om in energie en zuurstof dat ze nodig hebben om te overleven. Deze op algen gebaseerde levende materialen kennen verschillende toepassingen, van functionele objecten voor CO2-opvang tot zuurstofbronnen voor biologische weefsels. Het team, onder leiding van Marie-Eve Aubin-Tam en Kunal Masania, presenteert hun nieuwe inzichten in Advanced Materials.

10 januari 2024

Nieuwe studie onthult doorbraak in potentie van elektrische luchtvaart

Tijdens de luchtvaartconferentie AIAA SciTech Forum presenteerde aerospace start-up Elysian vandaag samen met onderzoekers van de TU Delft een nieuwe gezamenlijke wetenschappelijke studie waarin ze aantonen dat batterij-elektrisch vliegen op veel grotere schaal kan bijdragen aan verduurzaming van de luchtvaart dan tot nu toe gedacht.

09 januari 2024

AIAA eert René van Paassen met De Florez Award for Flight Simulation

Het American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) heeft bekendgemaakt dat universiteit hoofddocent Control & Simulation René van Paassen de winnaar is van de 2024 AIAA de Florez Award for Flight Simulation. De prijs is een erkenning van een uitmuntende individuele prestatie in de toepassing van vluchtsimulatie voor luchtvaarttraining, -onderzoek en -ontwikkeling.

07 december 2023

Emeritus hoogleraar en oud-decaan prof.dr.ir. Jan van Ingen overleden

Op woensdag 6 december 2023 is op 91-jarige leeftijd emeritus hoogleraar en oud-decaan van de faculteit prof.dr.ir. Jan van Ingen overleden. In 1952 werd Van Ingen aangesteld als student-assistent bij de toen nieuwe lage-snelheidstunnel. Het opzetten van het onderzoekwerk in deze tunnel beschouwde hij als zijn belangrijkste pionierswerk.