192 resultaten

24 november 2022

Quantumgeluid verbindt quantumapparaten van de toekomst

Natuurkundigen van het Gröblacher-lab van de TU Delft hebben een apparaat gebouwd dat verschillende quantumapparaten en qubits met elkaar kan verbinden. Voor het eerst zijn wetenschappers in staat zoveel qubits op te slaan als ze maar willen op een zeer compact oppervlak van deze chipsoort.

22 november 2022

ERC Starting Grant om microscopische bloedvaten in het hart en brein te bespioneren

De European Research Council (ERC) heeft een Starting Grant aan de Delftse natuurkundige Sebastian Weingärtner toegekend voor zijn onderzoek naar vernieuwende beeldvormingstechnieken om hart- en hersenziekten tegen te gaan.

Een kijkje in het 3000 jaar oud zwaard nemen

Het zwaard van Ommerschans is een van de belangrijkste stukken uit de Nederlandse prehistorie en bevindt zich in de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Het bijzondere zwaard is nu onderzocht in het TU Delft Reactor Instituut, op zoek naar informatie over de samenstelling en maakwijze.

22 november 2022

Fossielvrije brandstoffen voor drijvende krachtcentrales

Seaborg Technologies uit Denemarken en TU Delft, zijn een éénjarig project gestart waarin onderzoek wordt gedaan naar de chemie van gesmolten zout als brandstof voor de ontwikkeling van een innovatief ontwerp voor een Compact Molten Salt Reactor (CMSR). De onderzoekers van de TU Delft zijn Dr. Anna Smith (Associate Professor) en Lukasz Ruszczynski (Postdoc). De visie van Seaborg Technologies is schone, kosteneffectieve en veilige energie te leveren met hun CMSR concept.

17 november 2022

Elektrische technologie moet energie besparen bij poeders maken

Wetenschappers van TU Delft en vier andere Nederlandse universiteiten werken samen om energie te besparen bij droogprocessen. In het ELECTRIFIED project zullen de onderzoekers de krachten van elektriciteit en elektrische velden gebruiken om doorbraaktechnologieën te ontwikkelen in de industrie.

16 november 2022

Freek Pols benoemd tot Education Fellow

Op de afgelopen Education Day is Freek Pols benoemd tot een van de TUD Education Fellows: De Delft Education Fellowship erkent en waardeert de inzet van docenten voor onderwijsinnovatie en stimuleert de impact van onderwijs-vernieuwing en -ontwikkeling. Freek's project, The road to scientific inquiry “Transforming lab courses” getiteld, is gericht op de samenwerking tussen de vier onderwijsprogramma's van onze faculteit met betrekking tot de inleidende practica.

16 november 2022

Miljoenenimpuls voor jong vakgebied cellulaire agricultuur

Op 21 oktober 2022 werd een overheidssubsidie van €60 miljoen toegekend aan een ambitieus voorstel rondom cellulaire agricultuur, een jong vakgebied dat dierlijke producten zoals vlees en eiwitten rechtstreeks uit dierlijke cellen en micro-organismen wil produceren. Deze financiële ondersteuning – de grootste ooit door een landelijke overheid voor cellulaire agricultuur – is afkomstig uit het Nationaal Groeifonds.

15 november 2022

Acht medische professoren ontvangen gelijktijdig dubbelbenoeming

Acht hoogleraren zijn vandaag gelijktijdig geïnaugureerd als ‘Medical Delta hoogleraar’ bij de Universiteit Leiden, het LUMC, de TU Delft, Erasmus Universiteit en/of het Erasmus MC. Met een aanstelling bij tenminste twee van deze vijf academische instellingen combineren zij technologie en gezondheidszorg in hun hoogleraarschap.

11 november 2022

Schoner en milieuvriendelijker afvalwater

Edward van Dijk combineerde zijn promotietraject met zijn werk bij Royal HaskoningDHV, waar hij onderzoek doet naar zuiveringsinstallaties die afvalwater omzetten in schoon oppervlaktewater. Van Dijk: “Dit onderzoek heeft ertoe geleid dat we de technologie nog beter begrijpen, waardoor we nog kleinere installaties kunnen bouwen, die schoner water produceren met een lagere CO2-voetafdruk.”

10 november 2022

Leven nagebootst: een doorbaak in niet-levende materialen

Onderzoekers van het Eelkema Lab hebben een nieuw proces ontdekt dat met brandstof niet-levende materialen kan aansturen, vergelijkbaar met hoe levende cellen dat doen. De reactiecyclus is eenvoudig op een breed palet van materialen toe te passen en ook de snelheid ervan is controleerbaar; een doorbraak in het opkomende veld van zulke reacties.

Blijf op de hoogte