Laatste nieuws

26 augustus 2022

Nieuw CRISPR-Cas systeem met aan-uit schakelaar knipt eiwitten

Onderzoekers van de TU Delft in de groep van Stan Brouns hebben een CRISPR-Cas eiwit ontdekt dat geen DNA knipt maar eiwitten.

25 augustus 2022

Cellen: sterk op de juiste plaats en tijd

Onderzoekers van de TU Delft en NWO-instituut AMOLF ontdekten hoe bepaalde moleculaire bindingen levende cellen zowel flexibel maken om te bewegen als sterk om krachten te weerstaan.

15 augustus 2022

Delfts iGEM studententeam wil sensor voor GHB in drankjes ontwikkelen

Iemand kan ongemerkt drugs in je drankje doen, waarna je wellicht niet meer in staat bent om helder na te denken. Toch kan drogering bijna nooit bewezen worden, omdat GHB binnen 3 uur uit het bloed verdwijnt. Het iGEM studententeam van de TU Delft werkt aan een snelle sensor voor GHB in drankjes te detecteren. Zo kan de gebruiker worden gewaarschuwd en bewijs van de drogering geleverd worden.

04 augustus 2022

Delftse onderzoekers maken DNA-motoren op nanoschaal

Onderzoekers van de TU Delft hebben de kleinste door stroming gedreven motoren ter wereld ontwikkeld. Geïnspireerd door de iconische Nederlandse windmolens en door biologische motoreiwitten hebben ze een zichzelf configurerende, stromingsgedreven turbine uit DNA gemaakt, die energie van een elektrische of zoutgradiënt omzet in bruikbaar mechanisch vermogen. De resultaten bieden perspectief voor de ontwikkeling van actieve robotica op nanoschaal. Het artikel is vandaag gepubliceerd in Nature Physics.

21 juli 2022

NextSkins: EIC Pathfinder-beurs voor gezamenlijk onderzoek naar levende materialen

Een team onderzoekers van TU Delft, Imperial College London en Aalto University heeft een EIC Pathfinder Challenge-beurs van 4 miljoen euro ontvangen voor hun NextSkins-onderzoeksproject naar Engineered Living Materials.

14 juli 2022

ERC Proof of Concept-beurs voor Valeria Garbin

Valeria Garbin, Associate Professor bij de afdeling Chemical Engineering, heeft afgelopen mei een Proof of Concept-beurs van de European Research Council (ERC) ontvangen, om haar acoustic-bubble microrheology (ABuMic) methode tot een commercieel instrument te ontwikkelen. Deze methode stelt onderzoekers in staat om de eigenschappen van vloeibare formuleringen te meten, zoals van shampoo, mayonaise, inkt en verf, in stromingsomstandigheden die niet meetbaar zijn met gangbare meetapparatuur, maar wel in veel productieprocessen voorkomen. De ERC wees de Proof of Concept-financiering naast Garbin toe aan 54 andere onderzoekersleiders uit Europa.

08 juli 2022

Evolutionair model voorspelt hoe cellen de verdeling van hun moleculen regelen

Onderzoekers van het Max Planck Instituut voor Dynamica en Zelforganisatie in Göttingen, Duitsland, en de TU Delft in Nederland hebben een nieuwe methode ontwikkeld om te bestuderen hoe mengsels, die uit veel verschillende moleculen bestaan, op elkaar inwerken om op betrouwbare wijze verschillende druppels te vormen, zoals voortdurend gebeurt in de levende cel. Dit is de eerste keer dat wetenschappers een model van veel op elkaar inwerkende moleculen hebben ontworpen dat kan voorspellen hoe bepaalde druppels zich vormen. Ze hebben hun bevindingen deze week gepubliceerd in PNAS.

01 juli 2022

Vidi’s voor acht Delftse toponderzoekers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 101 ervaren onderzoekers een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend. Hiermee kunnen zij de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

28 juni 2022

Bakkersgist met menselijke spiergenen

Biotechnoloog Pascale Daran-Lapujade en haar groep van de Technische Universiteit Delft zijn erin geslaagd om genen voor menselijke spieren in te bouwen in het DNA van bakkersgist. Het is voor het eerst dat onderzoekers zo’n essentieel menselijk kenmerk in een gistcel wisten te plaatsen.

28 juni 2022

7,4 miljoen euro voor onderzoek naar producten uit afvalwater

Douchen, schoonmaken, toilet spoelen, industriële productie; allemaal processen waarbij veel water wordt gebruikt. Maar wat gebeurt er met het vuil in het water, met alles wat wordt weggespoeld en samen met het water in het riool verdwijnt?

Blijf op de hoogte