Laatste nieuws

20 oktober 2022

Nieuw materiaal voor warmtepomp in strijd tegen klimaatverandering

De koelgassen die tegenwoordig in airconditioners en koelkasten zitten, dragen aanzienlijk bij aan de opwarming van de aarde of zijn gevaarlijk in het gebruik. Bowei Huang en Michael Maschek van het Delftse bedrijf Magneto werken aan een veilig en milieuvriendelijk alternatief voor koeling: een vast materiaal voor warmtepompen.

18 oktober 2022

MIMOSA-project ontwikkelt een multi-recyclingstrategie voor verbruikte splijtstoffen

Anna Smith, Martin Rohde en Danny Lathouwers van het TU Delft Reactor Instituut nemen deel aan het MIMOSA-project dat een multi-recyclingstrategie zal ontwikkelen voor verbruikte splijtstoffen van lichtwaterreactoren op basis van gesmolten-zouttechnologieën.

05 oktober 2022

Gijsje Koenderink en Sjoerd Stallinga ontvangen financiering uit NWO Open Technologieprogramma

De NWO heeft ruim 4,5 miljoen euro toegekend aan zes projecten via het Open Technologieprogramma, waaronder het SUSTAINER project van Gijsje Koenderink en het Digital Pathology in 3D project van Sjoerd Stallinga.

20 september 2022

Nieuwe methode van radioactief labelen voor persoonlijke kankerbehandeling

Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuwe methode gevonden om nanodeeltjes geladen met radioactieve zouten efficiënt te maken voor zowel medische beeldvorming als behandeling. Doordat het ontzettend eenvoudig is om deze nanodeeltjes samen te stellen, is de innovatie zeer geschikt voor klinisch onderzoek en behandelingen van kankerpatiënten.

08 september 2022

NWO ENW – XL financiering voor onderzoek naar flinterdunne magneten

Afgelopen juli heeft de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een grootschalige subsidie toegekend aan een consortium van natuurkundigen van de TU Delft, de Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit Utrecht binnen de Open Competitie van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW). Het fundamentele onderzoeksproject van het consortium gaat inzicht geven in spectaculaire, nieuw-ontdekte magneten met een dikte van enkele atomen.

26 augustus 2022

Quantum warmtepomp: een nieuw meetinstrument voor natuurkundigen

Natuurkundigen van de TU Delft, ETH Zürich en de Universiteit van Tübingen hebben een warmtepomp op quantumschaal gebouwd van lichtdeeltjes. Dit apparaat brengt wetenschappers dichterbij de quantumlimiet om radiofrequente signalen te meten, onder meer nuttig in de zoektocht naar donkere materie.

26 augustus 2022

Nieuw CRISPR-Cas systeem met aan-uit schakelaar knipt eiwitten

Onderzoekers van de TU Delft in de groep van Stan Brouns hebben een CRISPR-Cas eiwit ontdekt dat geen DNA knipt maar eiwitten.

25 augustus 2022

Cellen: sterk op de juiste plaats en tijd

Onderzoekers van de TU Delft en NWO-instituut AMOLF ontdekten hoe bepaalde moleculaire bindingen levende cellen zowel flexibel maken om te bewegen als sterk om krachten te weerstaan.

15 augustus 2022

Delfts iGEM studententeam wil sensor voor GHB in drankjes ontwikkelen

Iemand kan ongemerkt drugs in je drankje doen, waarna je wellicht niet meer in staat bent om helder na te denken. Toch kan drogering bijna nooit bewezen worden, omdat GHB binnen 3 uur uit het bloed verdwijnt. Het iGEM studententeam van de TU Delft werkt aan een snelle sensor voor GHB in drankjes te detecteren. Zo kan de gebruiker worden gewaarschuwd en bewijs van de drogering geleverd worden.

04 augustus 2022

Delftse onderzoekers maken DNA-motoren op nanoschaal

Onderzoekers van de TU Delft hebben de kleinste door stroming gedreven motoren ter wereld ontwikkeld. Geïnspireerd door de iconische Nederlandse windmolens en door biologische motoreiwitten hebben ze een zichzelf configurerende, stromingsgedreven turbine uit DNA gemaakt, die energie van een elektrische of zoutgradiënt omzet in bruikbaar mechanisch vermogen. De resultaten bieden perspectief voor de ontwikkeling van actieve robotica op nanoschaal. Het artikel is vandaag gepubliceerd in Nature Physics.

Blijf op de hoogte