Archief

51911 resultaten

10 september 2018

Probeer Quantum Computing met Quantum Inspire

Voor diegenen die altijd al quantum computing hebben willen proberen heeft QuTech Quantum Inspire gelanceerd.

05 september 2018

Marileen Dogterom benoemd tot Society Fellow van de Biophysical Society

Marileen Dogterom (Bionanoscience) is een van de zeven mensen die zullen worden aangewezen als Society Fellows van de Biophysical Society.

03 september 2018

Cracking the problem of mass produced molecular junctions

Nanogap electrodes, basically pairs of electrodes with a nanometer-sized gap between them, are attracting attention as scaffolds to study, sense, or harness the smallest stable structures found in nature: molecules. So far this was realised using the common methods of mechanically controlled break junctions, scanning tunneling microscopy based break junctions or electromigrated break junctions. These techniques, however, are not useful for applications due to their lack of scalability. A team from TU Delft in collaboration with researchers from the KTH Royal Institute of Technology in Sweden has now developed a novel way of fabricating molecular junctions.

29 augustus 2018

Mark van Loosdrecht ontvangt prestigieuze Stockholm Water Prize

Vandaag, tijdens World Water Week, ontvangen Mark van Loosdrecht (TU Delft) en Bruce Rittmann (Arizona State University) de prestigieuze Stockholm Water Prize. De World Water Week is een grootschalige internationale conferentie waar ruim 3300 deelnemers uit meer dan 130 landen op af komen. Dit jaar is het thema ‘water, ecosystemen en menselijke ontwikkeling’.

17 augustus 2018

NWO START-UP-beurs voor drie TNW-onderzoekers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, NWO, heeft bijna drie miljoen euro toegekend aan zeven recent aangestelde onderzoekers in de natuur- en scheikunde. Drie van de laureaten van deze zogenoemde START-UP-beurzen werken bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen: Daan Brinks, Toeno van der Sar en Carlas Smith (tevens 3ME).

14 augustus 2018

Met licht de nikkelaat nanoschakelaar bedienen

Dr Giordano Mattoni, quantum researcher at TU Delft, and his collaborators have shown that the nano-electronic phase transition in a class of materials known as nickelates can be controlled by laser light. Their findings, which were published in Physical Review Materials, are an important step in the field of new materials for electronics.

30 juli 2018

Twee ERC Starting Grants voor onderzoekers TNW

Twee onderzoekers van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen krijgen van de Europese Onderzoeksraad een ERC Starting Grant. Deze beurzen (1,5 miljoen euro voor een programma van vijf jaar) zijn bedoeld om wetenschappers te ondersteunen die nog aan het begin van hun carrière staan maar onder begeleiding al uitstekend werk hebben geleverd.

24 juli 2018

Veni voor Jeremy Brown en Zoltán Perkó

NWO heeft de Veni-laureaten voor 2018 bekendgemaakt. Daaronder zijn zeven Delftse wetenschappers waaronder twee van RST: Jeremy Brown en Zoltán Perkó. De Veni’s zijn bedoeld om gepromoveerde onderzoekers gedurende drie jaar hun ideeën verder te laten ontwikkelen.

20 juli 2018

De wisselwerking tussen twee beroemde quantumverschijnselen blootleggen

Het Casimireffect en supergeleiding zijn twee bekende quantumverschijnselen. Los van elkaar zijn deze fenomenen grondig bestudeerd. Maar wat gebeurt er als je de twee effecten samenbrengt in één experiment? Onderzoekers van de TU Delft hebben dat voor het eerst gedaan. Ze hebben een microchip gemaakt waarop twee draden dicht bij elkaar zijn geplaatst. Op die manier kunnen ze de Casimirkrachten meten die op deze draden inwerken, op het moment dat ze supergeleidend worden.

18 juli 2018

Veni voor vier onderzoekers TNW

NWO heeft de Veni-laureaten voor 2018 bekendgemaakt. Daaronder zijn vier wetenschappers van de faculteit Technische Natuurwetenschappen: Jeremy Brown (RST), Zoltán Perkó (RST), Georgy Filonenko (ChemE) en Carlas Smith (ImPhys). De Veni’s zijn bedoeld om gepromoveerde onderzoekers gedurende drie jaar hun ideeën verder te laten ontwikkelen.